Ki gondolta volna 1841-ben, mikor megjelent nyomtatásban a világ egyik első krimitörténete, Edgar Allen Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság című remekműve, hogy százhetven évvel később e meglehetősen szűk eszköztárral, és szigorú keretekkel bíró műfaj ilyen hihetetlenül sokrétűvé növekszik majd? Történelmi krimi, sci-fi krimi, hard boiled, kémregény, jogi krimi, orvosi krimi, és természetesen a most virágkorát élő „cozy mystery”, mely elhozta a bűnügyi regény népszerűségének újabb aranykorát. E történetekben ne keressük A bárányok hallgatnak mély pszichológiáját, és éjsötét hangulatát, itt a csavarokat és izgalmakat kötetlenebb, felhőtlenebb hangulat, és némi humor fonja ugyanis körbe, mely vélhetően világsikere egyik legfontosabb összetevője.
És ki is lenne e műfaj legfontosabb művelője? Természetesen az ember, aki televíziós műsorvezetőből lett a poszt-COVID időszakának írófejedelme A csütörtöki nyomozóklub című sorozatával, és aki most mégis félretette kedvenc nyugdíjas detektívjeinket, hogy egy vadonatúj párost mutasson be az olvasóközönségnek. A Gyilkosokra utazunk a szerző előző szériájához képest bombasztikusabb, kalandosabb utazás a rejtélyek világába, nem kevésbé emlékezetes szereplőkkel. Itt van nekünk Amy Wheeler, a testőr, aki egy magánszigeten vigyáz a világhírű krimiíróra, Rosie D’Antonio-ra, mikor az halálos fenyegetéseket kap, valamint apósa, Steve Wheeler, a már visszavonult, özvegy rendőr, aki csak élné a nyugdíjasok unalmas életét, míg menye újra harcba nem hívja. És persze itt van François Loubet, egy, a háttérben megbúvó, fantomszerű figura, aki a legjobb James Bond-gonoszok ördögi machinációit idézi, és aki valamiért biztosra veszi, hogy Amy Wheeler akadályt jelent céljai elérésében.
Ahogy persze megszokhattuk, Osman nem csupán egy olykor már-már rejtői magasságokba emelkedően humoros krimit írt, de nem rest mélyebb témákat érinteni. Steve és Amy kapcsolata a családi kötelékek fontosságát hangsúlyozza, különösen a generációk közötti együttműködés és támogatás jelentőségét, míg utóbbi alakján keresztül reflektál a modern társadalom biztonsági kérdéseire is, de terítékre kerül a közösségi média hatása és az a felületes élet, amit az influenszerlét biztosít, sőt, még a ChatGPT is megkapja a magáét.
Osman bizonyította, hogy kultikus debütsorozatán túl is képes maradandót alkotni, ezzel pedig mi, olvasók járunk a legjobban. Persze idén nem csak Osman szórakoztat minket: Ellery Adams megírta a Titkok Könyvklubja második felvonását az Elsuttogott szó címmel, melyben tovább bonyolódik Nora Pennington, a Csodakönyvek tulajdonosának élete; Jessica Fellowes A Guinness-gyilkosságokban újra elkalauzol az 1920-as évekbe; Finlay Donovan pedig eddigi legnagyobb kalandjára vállalkozik Elle Cosimano immáron negyedik kötetében.
Richard Osman
Gyilkosokra utazunk
Ki gondolta volna 1841-ben, mikor megjelent nyomtatásban a világ egyik első krimitörténete, Edgar Allen Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság című remekműve, hogy százhetven évvel később e meglehetősen szűk eszköztárral, és szigorú keretekkel bíró műfaj ilyen hihetetlenül sokrétűvé növekszik majd? Történelmi krimi, sci-fi krimi, hard boiled, kémregény, jogi krimi, orvosi krimi, és természetesen a most virágkorát élő „cozy mystery”, mely elhozta a bűnügyi regény népszerűségének újabb aranykorát. E történetekben ne keressük A bárányok hallgatnak mély pszichológiáját, és éjsötét hangulatát, itt a csavarokat és izgalmakat kötetlenebb, felhőtlenebb hangulat, és némi humor fonja ugyanis körbe, mely vélhetően világsikere egyik legfontosabb összetevője.
És ki is lenne e műfaj legfontosabb művelője? Természetesen az ember, aki televíziós műsorvezetőből lett a poszt-COVID időszakának írófejedelme A csütörtöki nyomozóklub című sorozatával, és aki most mégis félretette kedvenc nyugdíjas detektívjeinket, hogy egy vadonatúj párost mutasson be az olvasóközönségnek. A Gyilkosokra utazunk a szerző előző szériájához képest bombasztikusabb, kalandosabb utazás a rejtélyek világába, nem kevésbé emlékezetes szereplőkkel. Itt van nekünk Amy Wheeler, a testőr, aki egy magánszigeten vigyáz a világhírű krimiíróra, Rosie D’Antonio-ra, mikor az halálos fenyegetéseket kap, valamint apósa, Steve Wheeler, a már visszavonult, özvegy rendőr, aki csak élné a nyugdíjasok unalmas életét, míg menye újra harcba nem hívja. És persze itt van François Loubet, egy, a háttérben megbúvó, fantomszerű figura, aki a legjobb James Bond-gonoszok ördögi machinációit idézi, és aki valamiért biztosra veszi, hogy Amy Wheeler akadályt jelent céljai elérésében.
Ahogy persze megszokhattuk, Osman nem csupán egy olykor már-már rejtői magasságokba emelkedően humoros krimit írt, de nem rest mélyebb témákat érinteni. Steve és Amy kapcsolata a családi kötelékek fontosságát hangsúlyozza, különösen a generációk közötti együttműködés és támogatás jelentőségét, míg utóbbi alakján keresztül reflektál a modern társadalom biztonsági kérdéseire is, de terítékre kerül a közösségi média hatása és az a felületes élet, amit az influenszerlét biztosít, sőt, még a ChatGPT is megkapja a magáét.
Osman bizonyította, hogy kultikus debütsorozatán túl is képes maradandót alkotni, ezzel pedig mi, olvasók járunk a legjobban. Persze idén nem csak Osman szórakoztat minket: Ellery Adams megírta a Titkok Könyvklubja második felvonását az Elsuttogott szó címmel, melyben tovább bonyolódik Nora Pennington, a Csodakönyvek tulajdonosának élete; Jessica Fellowes A Guinness-gyilkosságokban újra elkalauzol az 1920-as évekbe; Finlay Donovan pedig eddigi legnagyobb kalandjára vállalkozik Elle Cosimano immáron negyedik kötetében.
Ha tetszett a részlet, itt vásárolhatod meg a teljes könyvet: