A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
ELŐSZÓ
Nem ismerjük, nem érthetjük egészen egy kor történetét, ha zenéjéből semmit sem ismerünk" - mondotta Kodály Zoltán, egy 1951-ben felfedezett magyar vonatkozású zenei kézirat bemutatásakor, épp azidőtájt, amikor a Filharmóniai Társaság önnön centenáriumának megünneplésére készült. ,,A XVIII. század legalaposabb leírása hiányos, míg nincs meg hozzá a zene. Mert van az emberi érzés- és gondolatvilágnak egy rétege, amit csak a zene tud kifejezni és semmi más." Az a zene, melyet egy adott korban írnak - és az a zene, melyet egy adott korban előadnak. Mindkét folyamat, a kreatív csakúgy, mint a rekreatív, kapcsolatban áll a korszellemmel: tudva vagy öntudatlanul abból merít vagy azzal száll szembe; annak igényeit elégíti ki vagy éppenséggel abban támaszt új igényeket. Erkel Ferenc a zenei igény-kielégítésnek is, az igény-támasztásnak is csodálatra méltó mestere volt a XIX. század Magyarországán. Mint a reformkor pesti Nemzeti Színházának első karmestere, lerakta a korszerű európai operajátszás alapjait. Ezekre az alapokra húzta fel a nemzeti operaalkotás falait. Nem szorul bizonyításra, hogy a Hunyadi László vagy a Himnusz muzsikáját a reformkor szelleme inspirálta - azt sem kell bizonyítanunk, hogy e művek nélkül hiányos lenne a reformkor legalaposabb leírása. Mert - megismételve Kodálynak lényegbelátó szavait - ,,van az emberi érzés- és gondolatvilágnak egy rétege, amit csak a zene tud kifejezni és semmi más". A reformkor a szabadságharcba torkollott, az meg az elnyomatás és megtorlás korába. 1850 táján tilos volt magyar földön megidézni az aktuális korszellemet: tilos volt a politikában, tilos az irodalomban és a muzsikában. A gyász, a tiltás meg a gyanakvás a társasági élet lehetőségeit is beszűkítette. Erkel Ferenc ebben a helyzetben is zseniális megoldásra lelt. Művelődjünk, pallérozódjunk, vigasztalódjunk-hirdette, és 1853-ban, negyvenhetedmagával, megalapította azt az intézményt, mely a zenei művelődésnek, pallérozódásnak és a nemzeti vigasztalásnak legfőbb letéteményese lett: a Nemzeti Színház zenekarának tagjaiból alakult Filharmóniai Társaságot. Azaz, dehogyis társaságot: 1853-ban ilyet ő sem alapíthatott. Mint vállalkozóknak, szigorú feltételekkel engedélyezte számukra a Helytartótanács, hogy szezonális rendszerességgel zenekari hangversenyeket tartsanak (szabályos társasággá csak az 1867-es kiegyezés után válhattak). Erkel itt újra a helyén volt: megtanította színházi muzsikusait szimfonikus zenét játszani - és megtanította Pest-Buda közönségét szimfonikus zenét hallgatni. (Sőt: arra is megtanította közönségét, hogy ne csak gyönyörködjék a koncertmuzsikában, hanem hozzon is áldozatot érte. A filharmonikus bérled szisztéma bevezetésében a pest-budaiak megelőzték bécsi filharmonikus-társaikat.) Pozsonyi tanára Beethoven személyes ismerősei közé tartozott, így az ifjú Erkel szinte a közvetlen forrásból kapta a bécsi mester muzsikáját és tiszteletét. Beethoven műveire alapozta a Filharmonikusok műsorát: muzsikus- és közönségnevelésének ez volt a legfőbb elve. Vissza
TARTALOM
Előszó 5
Erkel Ferenc, az alapító 9
Intermezzo és epilógus: Hans Richter és a Filharmóniai Társaság 23
XIX. századi aranykor, Erkel Sándorral 35
Kerner István és kora 71
A Filharmonikusok XX. százada Dohnányi Ernővel: fénykor és alkony 79
Talpraállás, térdrekényszerülés: 1945-1960 125
Ferencsik János elnök-karnagy és a Filharmóniai Társaság 141
A Filharmóniai Társaság Kórodi-korszaka 149
Erich Bergel a Társaság élén 173
A százötvenedik évforduló felé 183
A Filharmóniai Társaság szervezeti felépítése és tagsága 197
CD-ROM melléklet: Százötven év hangversenyei, karmesterei, közreműködői és műsorai