A lélek és az értelem abc-je

reader's digest kiadó kft.  | 1997  | kemény kötés  |  336 oldal

Libri Antikvárium
Már az első napon, amikor A lélek és az értelem ABC-jén dolgozni kezdtünk, az ámulat érzése kerített hatalmába bennünket, és ez az érzés a munka során egyre erősödött. Előítéleteinket a csodálat váltotta fel. Mi is most értettük csak meg igazán, hogy az elme, a lélek, az értelem nem egyetlen dolog, de nem is részeinek egyszerű összege, hanem milliónyi, épp most zajló dolog, meg újabb milliónyi, ami egy szempillantás múlva fog zajlani, s mindez együtt tesz bennünket azzá, akik vagyunk. A lélek és az értelem ABC-je sorra veszi az aggyal és annak működésével kapcsolatos káprázatos új fölfedezéseket. Kérdés-felelet formában megírt (és a szakzsargont messze elkerülő) fejezeteire kortól és nemtől függetlenül minden érdeklődő rábízhatja magát. Hogyan tanulunk? Miért felejtünk? Mi tart bennünket mozgásban? A lélek és az értelem ABC-je minden ízében korszerű és szakszerű, a pszichológia, az elmegyógyászat, az idegélettan, az antropológia és más tudományterületek szaktekintélyeinek álláspontját tükrözi. S bár a könyv a pszichiátriai betegségek felismerésének, kezelésének módszereivel is foglalkozik, hangsúlyoznunk kell, hogy célunk csupán az Olvasó tájékoztatása volt, nem pedig az, hogy bárkit is arra biztassunk, próbáljon meg orvos lenni az orvos helyett! Bízunk benne, hogy A lélek és az értelem ABC-jét lapozgatva, tanulmányozva az Olvasó ugyanazt a felvillanyozottságot fogja érezni, amit mi magunkon tapasztaltunk. Az I. rész (A titokzatos emberi lélek) egyebek mellett azt mutatja be, hogyan fejlődött tudománnyá a pszichológia, s hogy mi is történik a pszichoterápia során. A II. részben (Az agy felépítse és működése ) arról olvashatunk, hogyan alakul ki az emberi agy, melyek a részei, milyen eszközökkel vizsgálható. A III. részből (Bámulatos érzékszerveink) kiderül, miért látunk olykor nem létező dolgokat, hogyan lehet oldani a hallássérültek elszigeteltségét, mi okozhat állandó szédülést. A IV. rész (Belső világunk) olyan kérdésekkel foglalkozik, mint az emberi személyiség kialakulásának időbeli lefolyása és mikéntje, a kreativitás fejlesztése, vagy a depresszió leküzdése. Az V. részben (A család mindenekelőtt) a családi hagyományok továbbadása, a gyerekek egyéniségének formálódása, a szexualitásnak a házasságban játszott szerepe, a párválasztás dilemmái kerülnek nagyító alá. Végül a VI. rész (A külvilág) az iskola, a munkahely, a sport, a szabadidős tevékenységek lélektanát foglalja össze, s arra is kitér, miért viselkednek egyesek "irgalmas szamaritánusként", míg másokról ugyanez nem mondható el. A témák visszakeresését megkönnyítendő, a tartalomban egytől egyig felsoroltuk nemcsak a fejezeteket, hanem az azokat tagoló kérdéseket is. Emellett a könyvet különféle keretes összeállítások (Esettanulmányok, Elméletek és kidolgozóik, Vélemények) teszik még színesebbé, még gazdagabbá. A név- és tárgymutatóban ki-ki pillanatok alatt megtalálhatja, amire éppen kíváncsi. Egy szó mint száz, ez a könyv is hihetetlen tények és nagyszerű felismerések kimeríthetetlen tárháza, miként a lélek és az értelem maga! /A szerkesztők/ Vissza TARTALOM A titokzatos emberi lélek A pszichológia tudománya 18 Hogyan született a pszichológia? 18 Tudomány-e a pszichológia? 18 Merre tart a pszichológia? 19 Mi a normális? 20 Hogyan állapítjuk meg, hogy mi normális és mi nem? 20 Lételeme-e az embernek a vallás? 20 Ellentétbe kerülhet-e a pszichoterápia a vallással? 21 Történetek a tudattalanból 22 Mi a mítosz? 22 Hogyan hatnak a régi mítoszok? 22 Van-e összefüggés az ősi mítoszok és az elmebetegségek között? 23 Hogyan kapcsolódik a mítosz és a legenda a társadalomhoz? 23 Hősök és kutatások 24 Túlhaladottá válnak-e a mítoszok? 24 Mire valók a tündérmesék? 24 Hogy állunk a női mítoszokkal? 24 Esettanulmány: Egy király álomvilága 25 Modern nézetek a nemekről 26 Változtak-e az idők során a nemekkel szembeni elvárások? 26 Kellenek-e azonos nemű barátok a lelki fejlődéshez? 26 Vannak-e hasonlóságok a férfiak és a nők között? 27 Így változtunk 28 Hogyan változtatta meg világlátásunkat a televízió? 28 Hogyan hat az agyra a zene? 28 Hogyan hat a tévé a gyermekekre? 29 Ember a háborúban 30 Mindig harcban álltak egymással az emberek? 30 Változott-e háború? 30 Okozhat-e a háború elmebajt? 30 Magányosan a tömegben 32 Mindennapos probléma-e az elidegenedés? 32 Egyedülálló-e mindenki, aki elidegenedett? 32 Vezethetnek-e elidegenedéshez gazdasági vagy szociális tényezők? 32 Elidegenedettebbek lettek-e újabban az emberek? 32 Gyógyítható-e az elidegenedés? 33 Mi a különbség elidegenedettség és magányosság között? 33 A rémülettől az együttérzésig 34 Mivel gyógyították régen az elmebetegségeket? 34 Mióta nem számít bűnnek az elmebaj? 34 Ki teremtett rendet a mentális zavarok között? 35 Az összhang keresése 36 Hogyan befolyásolja a pszichoterápia az önismeretet? 36 Rávehet-e bennünket erkölcstelenségre a hipnotizőr? 36 Vannak-e különösen könnyen hipnotizálható emberek? 36 Esettanulmány:"Anna O." és a pszichoanalízis születése 37 Fokozatok és mértékek 38 Miben különbözik a pszichológus a pszichiátertől és a pszichoterapeutától? 38 Melyek az elmebetegség jelei? 38 Mi a különbség a neurózis és a pszichózis között? 39 Próbáljon-e az ember megszabadulni bűntudatától? 39 Lehet-e az ember a saját pszichoterapeutája? 39 Az elmezavarok osztályozása 40 Pszichoterápia kívülről és belülről 42 Miből áll a freudi terápia? 42 Mi történik az analízis során? 42 Megtanulható-e a lelki egészség? 43 Miből állapítható meg, hogy használ-e a terápia? 43 A szkizofrénia félelmetes világa 44 Mi a szkizofrénia? 44 Ki válhat szkizofrénné? 44 Mi okozza a szkizofréniát? 44 Melyek a betegség korai jelei? 44 Hogyan kezelik a szkizofréniát? 45 Mikor cselekszünk helyesen? 46 Szabad-e emberen alkalmazni kipróbálatlan gyógymódokat? 46 Szabad-e férevezetni a kísérlet résztvevőit a kísérlet felől? 46 Földeríthető-e a pszichológiai vizsgálatokban elkövetett csalás? 47 A bűnözés rejtélye 48 Minden bűnöző lelki beteg? 48 Mi jellemzi a pszichopatát? 48 A bűnöző lesz vagy születik? 48 Mi indítja erőszakra a tömeget? 48 Miért nem segít minden ember a rászulókon? 49 A manipulátorok 50 Mi a különbség a propaganda és az agymosás között? 50 Lehet-e irányítani az embereket az elmeműködésre ható szerekkel? 50 Mi az a Stockholm-szindróma? 50 Esettanulmány: A szektavezér, aki a halál hírnöke lett 51 A szellem az anyag felett 52 Javíthatnak-e közérzetünkön az agyról szerzett új ismeretek? 52 Mi a meditáció? 52 Gyógyíthat-e a meditáció? 52 Van-e köze a New Age-mozgalomnak a pszichológushoz? 53 Lehet-e mágikus rítusokkal gyógyítani? 53 Lehet-e ölni a fekete mágiával? 53 A babona gyökerei 54 Mi a babona? 54 Mitől lesz babonás az ember? 54 Miért tartják a 13-as számot szerencsétlennek? 55 Lehet-e hasznos a babona? 55 Irányító erőkbe vetett hit 56 Befolyásolják-e az ember életét a csillagok és a bolygók? 56 Mit mondanak az asztrológiai jelek a személyiségről? 56 Miért népszerű az asztrológia? 56 Van-e haszna az asztralógiának? 56 Van-e a csillagjóslásnak pszichológiai kockázata? 57 Az ESP-től az ufóig 58 Földeríthetők-e, befolyásolhatók-e távoli események az érzékeken túli jelenségek révén? 58 Miért hisznek oly sokan az érzékeken túli észlelés lehetőségében? 58 Hihető-e, hogy a médiumok meg tudják jósolni a jövőt? 58 Mivel magyarázhatók az ufókról szóló beszámolók? 59 Az agy felépítése és működése Páratlan adottságunk: az agykéreg 62 Mi az egyedi az emberi agyban? 62 Miért hívják az agy egyes részeit hüllő-, ill. emlősagynak? 62 Mi a tudat? 63 Az agy fejlődésének kulcslépései 64 Hogyan kezdődik az agy kialakulása? 64 Mikor kezd a magzati agy a kifejlett agyar hasonlítani? 64 Mikor van legtöbb agysejtünk? 64 Miért fejjel előre jön világra a legtöbb csecsemő? 65 Folytonosan változó hálózatok 66 Milyen sejtek vannak az agyban, és milyen feladatot látnak el? 66 Mi szükség van az idegsejtek közti "ragasztóanyagra"? 66 Mi az a szürkeállomány? 67 Hogyan kommunikálnak az idegsejtek? 67 Felborulhat-e az ingerületátvivő anyagok egyensúlyba? 67 Az agy vizsgálatának legújabb módszerei 68 Hogyan teszik láthatóvá a működő agyat? 68 Milyen hatással van az öregedés az agyra? 68 Van-e különbség a férfiak és a nők agya között? 69 A jobb és a bal egyensúlya 70 Miért oszlik két részre az agy? 70 Két agyfélteke- két külön agy? 70 Mitől lesz az ember jobb vagy balkezes? 70 Milyen érzés balkezesnek lenni egy jobbkezes világban? 71 Képesek-e egyesek mindkét kezüket egyformán júl használni? 71 Kölcsönhatás az agyféltekék között 72 Melyek a két agyfélteke speciális képességei? 72 Fontosabb-e az egyik agyfélteke, mint a másik? 72 Van-e mindegyik agylebenynek sajátos feladata? 72 Hogyan működnek együtt a lebenyek? 73 Különleges működések nyomában 74 Hol vannak a beszélőközpontok? 74 Mi történik a homloklebenyek károsodásakor? 74 Mi ez neglekt szindróma? 74 Miért nem ismerik föl némelyek ismerőseiket? 74 Hogyan jön létre a "dájú vu" jelenség? 74 Esettanulmány: Egy ember, akiben összetört a világ 75 Az agy "agya" 76 Biológiai ciklusok, biológiai órák 78 Mik a biológiai ritmusok? 78 Mit számít az, hogy a ciklusok egyéneként különbözők? 78 Mi a közös az állandó alvásban és a kényszeres alvásban? 78 Kiölheti-e a szexuális vágyat a fejre mért ütés? 78 A hipotalamusz a "főnök"? 79 A szervezet hőszabályozása 80 Mi köze az agynak a testhőmérséklethez? 80 Hogyan befolyásolja a láz az agy hőszabályozását? 80 Segít-e az agy alkalmazkodni a nagy hideghez? 80 Esettanulmány: III. György rejtélyes betegsége 81 Az elme tápláléka 82 Mivel táplálkozik az agy? 82 Fontos-e az agynak a kiegyensúlyozott étrend? 82 Mi az vér-agy-gát? 82 Van-e étvágyszabályozó központ az agyban? 83 Szabályozza-e az agy a szomjúságot? 83 Irányítás nélkül is rászoknának-e a gyerekek a helyes étrendre? 83 Okozhat-e elmezavart a vitaminhiány? 83 Érzelmeink kapcsolótáblája 84 Lehet-e szív az érzelmek központja? 84 Vajon a limbikus rendszer irányítja-e viselkedésünket? 84 Mi történeik a limbikus rendszer zavara esetén? 84 Idegek: az agy "nyúlványai" 86 Mi az idegrendszer feladata? 86 Hány idegrendszerünk van? 86 Igényli-e idegrendszerünk a tudatos irányítást? 87 Hogyan vesszük fel a ceruzát? 87 Átveheti-e a tudatos agy a vegetatív idegrendszer irányítását? 87 Akció, reakció, egyensúly 88 Meg tudnak-e nyugtatni bennünket az idegeink? 88 Gondolkodik-e a gerincvelő? 88 Mi történik, ha megsérül a gerincvelő? 88 Melyik a legérzékenyebb testrész? 88 Esettanulmány: Stephen Hawking: az értelem diadala 89 A fájdalom szubjektív természete 90 Mi a fájdalom? 90 Hogyan reagálunk a fájdalomra? 90 Létezik-e többféle fájdalom? 90 Hogyan érezzük a fájdalmat? 90 Létezik-e fájdalomérző központ az agyban? 90 Képzelt vagy valóságos fájdalom? 91 Mit mond a fájdalom kapuelmélete? 91 A makacs fájdalom pokla 92 Mi okozza az idült fájdalmat? 92 Hogyan viseljük az idült fájdalmat? 92 Hogyan kapcsoljuk ki a szervezet a fájdalmat? 93 Hogyan hatnak a fájdalomcsillapítók és az érzéstelenítők? 93 Az izomeredetű fejfájástól a migrénig 94 Hogyan okoz fejfájást az izomfeszülés? 94 Mi az a koponyaűri fájdalom? 94 Mi az a migrén? 94 Mi az oka a migrénrohamoknak? 94 Kiknél fordul elő a migrén? 95 Mi váltja ki a migrénes fejfájást? 95 Gyógyítható-e a migrén? 95 Alvási mintázatok 96 Alszik-e az agy? 96 Miért nevezik az alvás bizonyos típusát paradox alvásnak? 96 Alapvetően különböző-e a REM és a nem REM alvás? 96 Miért van szükségünk alvásra? 97 Hogyan alszik el testünk? 97 Az alvásigény megváltozása 98 Mennyi alvásra van szükségünk? 98 Természetes állapotunk az alvás? 98 Változik-e a korral az alvásigény? 99 Mi történik, ha összeütközésbe kerül a munka és az alvás? 99 Alvajárás és álmatlanság 100 Mi okozza az alvajárást? 100 Szabad-e felrázni az alvajárót? 100 Vannak-e olyanok, akik alvás közben nem kapnak levegőt? 100 Lehet-e az álmosság kóros? 100 Mitől lesz valaki rossz alvó? 101 Segítenek-e az álmatlanságon az altatók? 101 Az álmok csodálatos világa 102 Mi az álom? 102 Miért nehéz felidézni az álmokat? 102 Tudjuk-e szabályozni álmainkat? 102 Miért érdemes naplót vezetni az álmokról? 103 Sugallhatnak-e az álmok értékes ötleteket és megoldásokat? 103 A tudattalan rejtelmei 104 Mikor jelentkeznek a rémálmok? 104 Lehet-e az álom a jövő előhírnöke? 105 Látnak-e álmot a világtalanok? 105 Az agy és a számítógép 106 Hasonlít-e egymáshoz az agy és a számítógép? 106 Felülmúlja-e az agy szerveződése a számítógépet? 106 Miben hasonlít a mesterséges intelligencia az emberi agyhoz? 107 Képes-e a számítógép tapasztalás útján tanulni? 107 Az agy eredendő felsőbbrendűsége 108 Segít-e a számítógép az agy megértésében? 108 Miért lehet legyőzni a sakkozó számítógépet? 108 Segít-e az agy működésének megismerése a számítógépek továbbfejlesztésében? 108 Miért javítja magát könnyebben az agy, mint a számítógép? 109 Hogyan kapcsolódnak az érzelmek a gondolkodáshoz? 109 Bámulatos érzékszerveink Látás és látomások 112 Láthatunk-e nem létező dolgokat? 112 Melyik a legkülönösebb hallucináció? 113 Vannak-e az átlagembernek látomásai? 113 A látás "áramköre" 114 Mivel látunk? 114 Hogyan ismerjük fel, amit látunk? 114 Olyan-e a világ, amilyennek látjuk? 114 Hogyan lehet megtalálni a fehér tehenet a hóviharban? 114 A szem csodálatos receptorai 116 Mennyi fény kell a látáshoz? 116 Hogyan alkalmozkodik a szem a sötéthez? 116 Miért látjuk jobban éjjel a tárgyakat? 116 Élesebb lesz-e a látása annak, aki sok sárgarépát eszik? 116 Hogyan érzékeljük a színeket? 117 Káprázatos színeink 118 Miért látunk néha ott is színt, ahol nincs? 118 Mindannyian ugyanazokat a színeket látjuk? 118 Befolyásolják-e a színek a hangulatunkat? 118 Hogyan befolyásolja a szín a termékek eladását? 118 Mi a színvakság? 119 Van-e összefüggés a színvakság és a nem között? 119 Két szemmel, három dimenzióban 120 Miért jobb két szem mint egy? 120 Mi a térhatású képek titka? 120 Mindenkinek van térlátása? 120 Veleszületett adottság-e a mélységészlelés? 120 Lehet-e szemmel érzékelni a távolságot? 121 Alakzatok, rejtvények, érzékcsalódások 122 Mindig hihetünk-e szemünknek? 122 Mi az az optikai csalódás? 122 Vannak-e különösen becsapós formák? 122 Miért látjuk visszafelé futni a tájat a vonat megállása után? 123 Miként használja ki a természet az optikai csalódásokat? 123 A média rejtelmei 124 Milyen optikai csalódást keltenek az újságfotók? 124 Rontja-e a tévé a látást? 124 A televízió is optikai csalódás? 124 Hogyan jelenítik meg a filmesek a lehetetlent? 125 Egyéb kulisszatitkok 125 A vakok világa 126 Lehet-e vak az ember ha a szeme ép? 126 Rontja-e a látást a stressz? 127 Befolyásolja-e a vakság a személyiséget? 127 Kifinomultabb-e a vakok többi érzékszerve, mint a látóké? 127 Mi történik akkor, ha egy vakon született ember később látó lesz? 127 Származhat-e hátrány abból, ha egy vak újra lát? 127 A hangok érzékelése 128 Hogyan különbözteti meg az agy a hangokat? 128 Mikor kezdünk hallani? 128 Miért gyönyörködtet a zene? 129 Mi a különbség az abszolút hallásúak és a botfülűek között? 129 Mi az a koktélparti-jelenség? 129 Áttörés a csend falán 130 Romlik-e a hallás a korral? 130 Öröklődhet-e a süketség? 130 Mi a különbség a nagyothallás és a teljes süketség között? 130 Miként boldogul a hallássérült a hallók világában? 130 Lehetséges lesz-e valaha hallóvá tenni a súlyos hallássérülteket? 131 Kényes egyensúlyérzékünk 132 Mi a fül szerepe az egyensúly fenntartásában? 132 Mi okozhat állandó szédülést? 132 Úgy szédülnek-e az űrbetegek, mint a tengeri betegek? 133 Emlékeznek-e az izmok? 133 Lehet-e az egyensúlyérzék öröklötten jobb? 133 Az ismeretlen testérzékelés 134 Létezik-e hatodik érzék? 134 Hol található a propriocepció a testünkben? 134 Függ-e a helyzetérzékelés a kortól vagy az egészségügyi állapottól? 134 Esettanulmány: Agnes de Mille diadala 135 Az érintés hatalma 136 Szükségünk van-e az érintésre? 136 Miért a tapintás a "legősibb érzék"? 136 Létezik-e nyomásérzékelés? 137 Mit értünk még a tapintás révén a nyomáson kívül? 137 Miért reagálunk annyira eltérően a csiklandozásra? 137 Gyógyít-e az érintés? 137 Valódi és képzelt érzetek 138 Érzékenyebbek-e az érintésre egyes testfelületek? 137 Miért érzik a betegek elveszített végtagjukat? 138 Fejleszthető-e a tapintás érzéke? 139 Egyformán szereti-e mindenki, ha megérintik? 139 Vannak-e az érintésnek szabályai? 139 Tudnivalók a szaglásról 140 Hogyan érzékeli az agy a szagokat? 140 Szükség van-e a szaglásra? 140 Mennyire érzékeny az orr? 140 Változhat-e a szaglás? 140 Hányféle szagot tudunk megkülönböztetni? 141 Jobb-e a nők orra a férfiakénál? 141 Életszagú tapasztalatok 142 Hozzá lehet-e szokni a szagokhoz? 142 Befolyásolják-e az illatok a viselkedést? 142 Van-e betegségeknek szaguk? 142 Miért ébresztenek az illatok bensőséges emlékeket? 143 Meg lehet-e szeretni az ízeket? 143 Milyen éles az ízérzés? 143 Belső világunk Az emberi személyiség nyomában 146 Fejleszthető-e a karizmatikus képesség? 146 Agyunk mely részében rejlik a személyiség? 146 Ahány személyiség, annyiféle agy? 147 Az öröklés és a környezet 148 Öröklődik-e a személyiség? 148 Az élet megy szakaszában alakul ki az éntudat? 148 Pontosan jelzik-e a személyiségtesztek a jövőbeli viselkedést? 148 Képesek-e a szülők alakítani gyermekük személyiségét? 149 Típusok és sablonok 150 Befolyásolja-e a személyiséget a testfelépítés? 150 Állandók-e a személyiségjegyek? 150 Mikor károsak a sablonok? 151 Külön típus-e a veszélyt kereső fenegyereké? 151 Van-e "sikerszemélyiség"? 151 Kézírásunk: változékony, de jellemző 152 Hiteles eszköz-e a kézírás elemzése az emberek megismerésében? 152 Többet mond-e a grafológia, mint a személyiségtesztek? 152 Mit árul el a kézírás az ember személyiségéről? 153 Az ideális külső nyomában 154 Hogyan hat a külső megjelenés az önbecsülésre? 154 Miért esznek egyesek túl sokat? 154 Miért éheztetik magukat egyesek? 154 Hogyan befolyásolja önbecsülésünket az, hogy mások milyennek látják a külsőnket? 155 Segít-e a plasztikai műtét az önbizalom erősítésében? 155 A fogyatékos ember 156 Mit nevezünk örökletes, és mit veleszületett szellemi fogyatékosságnak? 156 Különleges-e a szellemi fogyatékos gyermekek személyisége? 156 Képesek-e a szellemi fogyatékosok kiemelkedő teljesítményre? 156 Esettanulmány: A kisfiú, akit Noah-nak hívtak 157 Amikor kibúvót keresünk 158 Mit nevezünk elhárító mechanizmusnak? 158 Jobban járnánk-e elhárító mechanizmusok nélkül? 158 Tudatosak-e az elhárító mechanizmusok? 159 Vannak-e olyanok, akik számára ismeretlen a lelki stressz? 159 Személyiség és egészség 160 Okozhat-e szívinfarktust a személyiség? 160 Miért fogékonyabbak egyesek a betegségre, mint mások? 160 Egyéb betegségek is összefüggésbe hozhatók-e a hajlammal? 160 A mai önző társadalom szülte-e az önimádatot? 160 Miért ellenőrzik egyesek folyton a tűzhelyet, hogy nem maradt-e nyitva a gáz? 160 Változás idején 162 Optimisták vagy pesszimisták legyünk-e? 162 Megváltoztatható-e szántszándékkal a személyiség? 162 Esettanulmány: Oroszország őrült cárja 163 Félelem ok nélkül 164 Mit nevezünk fóbiának? 164 Mennyire gyakoriak a fóbiák? 164 Valóban félnek-e egyesek elhagyni otthonukat? 164 Van-e összefügés a fóbiák és a szenvedélybetegségek között? 165 Mi lehet a pánikreakció oka? 165 Legyőzhetők-e a fóbiák? 165 Az érzelmek forrása 166 Mit nevezünk érzelemnek? 166 Hogyan jönnek létre az érzelmek? 167 Képes-e gondolat önmagában érzelmeket kiváltani? 167 Ami emberré teszi az embert 168 Mi szükség van érzelmekre? 168 Hányféle érzelmet ismerünk? 168 Lehetséges-e az érzelmek tudományos vizsgálata? 168 Mikor jelennek meg az érzelmek? 169 Lelki betegségek jele-e a túlzott érzelmesség vagy az érzelemszegénység? 169 Hogyan hat ránk a kulturális közeg? 169 Ártalmas-e harag elfojtása? 169 Kiegyensúlyozottab érzelmi életet élnek-e a nők, mint a férfiak? 169 Spontán reakciók 170 Miért nevelünk? 170 Azonos érzés-e félelem és a szorongás? 171 Miért nehéz befolyásolni a szorongást? 171 Mit nevezünk "szabadon lebegő" szorongásnak? 171 A szellemi képességek kölcsönhatása 172 Változhat-e az agy szerkezetén a gondolkodás? 172 Megfigyelhető-e a gondolkodás? 172 Mit jelent a tudás? 172 Hol raktározódnak az emlékek? 173 Tudun-e szavak nélkül gondolkodni? 173 A fejlődés állomásai 174 Az elme tornáztatása 176 Lehet-e jó emlékezőtehetséggel születni? 176 Hogyan fejleszthető az emlékezet? 176 Mennyit javíthat a gyakorlás a memórián? 177 Emlékezés és felejtés 178 Hogyan választja ki az agy, hogy mire emlékezzünk? 178 Mennyire tartós a hosszú távú memória? 178 Kitörli-e az amnézia az emlékeket? 178 Mi az a fotografikus memória? 178 Esettanulmány. A mindenre emlékező ember 179 Az olvasás varázslata 180 Hogyan tanulunk meg olvasni? 180 Miért fontos az olvasás? 180 Mit tehetünk, ha gyermekünk nem tud olvasni? 180 Hogyan befolyásolja a televízió az olvasást? 181 Új megvilágításban 182 Mit nevezünk kreativitásnak? 182 Ábrándozással kezdődnek-e az eredeti gondolatok? 182 Intelligensebb-e az, aki találékonyabb? 182 Örökölhető-e a kreativitás? 182 Kit nevezünk kreatívnak? 182 Kialakítható-e neveléssel a kreatív gondolkodás képessége? 182 Miért olyan a feltaláló, mint a tyúk? 183 A kreativitás bűvkörében 184 Az agy mely része befolyásolja a kreativitást? 184 Szab-e határt bármi is a kreatív gondolkodásnak? 184 Miért tesz jót a kudarc a kreativitásnak? 184 Hogyan lássunk neki az alkotómunkának? 184 Esettanulmány: Vincent van Gogh géniusza 185 Amikor bajban vagyunk... 186 Mit nevezünk stressznek? 186 Hogyan reagál a szervezet a stresszre? 186 Káros-e a stressz? 186 Milyen események váltják ki a legerősebb stresszt? 186 Mindenki egyformán reagál-e a stresszre? 186 Hogyan birkózhatunk meg a nehéz helyzetekkel? 187 Küzdelem a depresszióval 188 Mindenkit utolér-e olykor a depresszió? 188 Okozhat-e testi betegséget a depresszió? 188 Mi okozza a depressziót? 188 Mi a különbség a heveny és az idült depresszió között? 188 Melyek a mély klinikai depresszió korai tünetei? 188 Van-e összefüggés az agyi kémiai anyagok és a depresszió között? 189 Mi az a szezonális affektív rendellenesség? 189 A kétségbeesés réme 190 Mások-e a mániás-depressziós betegek, mint a többi depressziós? 190 Gyógyítható-e a depresszió? 190 Férfiakat, nőket és gyermekeket egyformán sújt-e a depresszió? 190 Összefügg-e a kreativitással a mániás-depressziós betegség? 190 Esettanulmány: Josh Logan hullámzó élete 191 Az öngyilkosság gyötrő rejtélye 192 Miért követnek el az emberek öngyilkosságot? 192 Vezethet-e öngyilkossághoz a súlyos depresszió? 192 Vannak-e olyan társadalmak, ahol elfogadják a öngyilkosságot? 192 Hajlamosak-e bizonyos típusú emberek az öngyilkosságra? 192 Miért növekszik a fiatalok körében az öngyilkosságok száma? 193 Normális-e az öngyilkossági kísérlet után érzett bűntudat és harag? 193 Hazardőrök, fösvények, tékozlók 194 Milyen érzelmi értéket képvisel a pénz? 194 Miért fösvények egyes emberek? 194 Mi a közös a szűkmarkú és a költekező emberben? 194 Mi az a vásárlási kényszer? 194 Mikor kóros a szerencsejáték? 194 Hogyan ismerhetjük fel a szenvedélyes játékost? 195 Rossz szokások új megvilágításban 196 Szenvedélybetegség-e a cigarettázás? 196 Hogyan lehet leszokni a dohányzásról? 196 Mit ér a mennyiség csökkentése? 197 Hogyan hat az alkohol az agyra? 197 Gyógyítható-e az alkoholizmus? 197 Mit tehetnek a visszaesők? 197 Az alkohol és a család 198 Mitől válik valaki alkoholistává? 198 Miért szorul segítségre az alkoholista családja is? 198 Lézetik-e addiktív személyiség? 198 Esettanulmány: "Az alkoholisták elvetélt idealisták" 199 A kábítószerek átka 200 Melyek a legelterjedtebb kábítószerek? 200 Okoz-e függőséget a marihuána? 200 Miért különösen veszélyes a heroin? 201 Miért veszélyes a szipózás? 201 Hazug ígéretek, halálos veszélyek 202 Miért szednek egyes sportolók szteroidokat? 202 Befolyásolják-e a szteroidok az érzelmeket? 202 Okozhatnak-e függőséget a receptre kapható gyógyszerek? 202 Vannak-e az agynak saját fájdalomcsillapítói? 203 Ugyanúgy hatnak-e egyes tiltott szerek, mint az endorfinok? 203 A család mindenekelőtt Honnan indulunk? 206 Mennyire hat a család a gyermeki elme fejlődésére? 206 Mi is a család? 207 Melyik hatás erősebb: a családi környezeté vagy a géneké? 207 Családi gyökerek, családtudat 208 Honnan származnak a családi hagyományok? 208 Nélkülözhetetlen-e a család szellemi fejlődésünkhöz? 208 Esettanulmány: Az aveyroni vadgyermek 209 Testvérek vetélkedése 210 Számít-e a születési sorrend a gyermekek fejlődésében? 210 A születési sorrend hatása egész életre szól? 210 Mi a testvérrivalizálás? 210 Elkerülhetetlen-e a testvérek közti rivalizálás? 211 Egyformán bánjanak-e a szülők gyermekeikkel? 211 A felnőttkorban is tart a testvérvetélkedés? 211 Korai befolyások, maradandó szerepek 212 Van-e optimális családméret? 212 Előnyös-e későn született gyermeknek lenni? 212 Mi a legkisebb testvér szerepe a családban? 212 Különleges feladat-e egykét nevelni? 212 Gyakori-e, hogy a testvérek egy életen át jó barátok maradnak? 212 Befolyásolhatja-e a házasságot, hogy a férj vagy a feleség hányadik gyermek volt? 213 Az ikrek külön világa 214 Miért olyan érdekesek az ikrek? 214 Hányféle iker van? 214 Minden egyforma testvérpár egypetéjű iker? 214 Segítsék-e a szülők az ikrek közti különbségek kifejlődését? 215 Az egypetéjű ikrek és a tudomány 216 Létezik-e az ikrek között különleges kapcsolat? 216 Az ikrekből jobb barátok lesznek? 216 Mi derült ki a viselkedésről az ikrek tanulmányozásával? 216 Esettanulmány: Egymásra talált ikrek 217 Új családi kötelékek 218 Miért ábrázolják oly gyakran szívtelennek a mostohaszülőt? 218 Mit várhat mostohagyerekétől a mostohaszülő? 218 Mitől félnek a gyermekek az új családban? 218 Függ-e az életkortól az új családhoz való alkalmazkodás? 218 Az új családban a fiúk vagy a lányok találják meg könnyebben a helyüket? 219 Hogyan rajtolhat jól az új család? 219 Az örökbefogadott gyermek 220 Mikor mondjuk meg a gyereknek, hogy örökbefogadott? 220 Mit mondjunk a gyermeknek az örökbefogadásáról? 220 Mire a legkíváncsibbak az örökbefogadottak? 220 Gyengébb-e az örökbefogadott gyermekek egészségre? 221 Párválasztás 222 Mióta randevúznak a fiatalok? 222 Honnan vehetjük észre, hogy "kikezdtek" velünk? 222 Vannak-e szabályai a randevúzók könnyed társalgásának? 223 Mi a különbség a szexuális vonzódás és a szerelem között? 223 Mi a legbiztosabb jele annak, hogy két ember szerelmes? 223 Miért veheti le az embert a testi vonzódás a lábáról? 223 Az út olykor rögös 224 Romantikusabbak-e a nők a férfiaknál? 224 Valóban vonzzák egymást az ellentétek? 224 Mi történik, ha elmúlik a szerelem? 224 Esettanulmány: Egy mindent legyőző szerelem 225 Házasság: a súlyos elkötelezettség 226 Mi a titka a hosszú és boldog házasságnak? 226 Ártalmas-e a házasság az egészségre? 226 Vannak-e a házasságnak törvényszerű szakaszai? 227 Szokások, elvárások, emberi természet 228 Miben különbözik az eltervezett házasság a szerelmi házasságtól? 228 Hozhat-e eredmény a házastársak közötti veszekedés? 228 Ugyanazon vitatkoznak-e a mai házaspárok, mint a régiek? 229 Mit tehet a házassági tanácsadó egy széteső házassággal? 229 A szex szerepe a házasságban 230 Mást jelent-e a szex a férj és a feleség számára? 230 A házasság válságát jelzik-e a szexuális problémák? 230 Mi okozhat impotenciát és más szexuális nehézségeket? 230 Betegséget jelez-e a szexuális vágy hiánya? 231 Mire való a pártelápia? 231 Ha a házasság félresiklik... 232 Veszélyezteti-e a féltékenység a házasságot? 232 Milyen hatása lehet a hűtlenségnek a házasságra? 232 Esettanulmány: Egy megrögzött agglegény 233 Új élet kezdődik 234 Hogyan változnak a nők érzelmei a terhesség alatt? 234 Megfigyelhetők-e a férfiakon is terhességi tünetek? 234 Hogyan készülhetnek fel a szülők a szülésre? 234 Kóros tünet-e a terhes nők reggeli rosszulétte? 234 Kapcsolatban léphet-e a kismama meg nem született gyermekével? 234 Miért sír fel az újszülött? 235 Hat-e a szüléssel járó stressz arra, hogyan érzékeli a csecsemő a világot? 235 Mit jelent a szülő és a csecsemő közti kötődés? 235 Miért olyan fontos a szülő-csecsemő kötődés? 235 Mi okozza a szülés utáni depressziót? 235 Mikor mit tudunk? 236 Milyen reflexei vannak az újszülöttnek? 236 Mit látnak az újszülöttek? 237 Mit hall a baba? 237 Mennyire fejlett az újszülött ízlelő-, szagló- és tapintóérzéke? 237 Az első lépések 238 Mi a kapcsolat a mozgás és a gyermek fejlődése között? 238 Mikor kezdenek kialakulni a csecsemők érzelmei? 238 Mikor kezd tanulni a gyerek? 238 Hogyan tanulunk meg beszélni? 238 A világ fölfedezése 240 Eredendően kíváncsiak-e a gyermekek? 240 Hogyan lehetnek a kisgyermekek annyira eltérő egyéniségűek? 240 Veleszületett vagy tanult dolog a félelem? 241 Megrémiszthetik-e önmagukat a gyerekek? 241 A gyermek munkája: a játék 242 Mi a játék szerepe? 242 Segítsenek-e a szülők a gyermek barátainak kiválasztásában? 242 Mikortól mérhető megbízhatóan az intelligencia? 243 A gyermekek fejlődésének alapjai 244 Mikor kezdődik a szocializáció? 244 Mikor és hogyan alakul ki a gyermekek nemi identitása? 244 Mennyire fontos a fegyelem? 245 Mit ér a büntetés? 245 Ha a szülő a gyermek ellen fordul... 246 Mikor tekinthető a büntetés bántalmazásnak? 246 Melyek a gyermek bántalmazásának jelei? 246 Hogyan lehet segíteni a bántalmazott gyermekeken? 246 Esettanulmány: Egy anya vallomása 247 Az útkeresés kora 248 Mit tekintünk a gyermekkor középső szakaszának? 248 Hogyan fejlődik az elme a gyermekkor e szakaszában? 248 Elérheti-e a szülő, hogy gyermeke hozzá hasonlóan gondolkozzék? 248 Mikor jön el a szexuális felvilágosítás ideje? 249 A kamaszok újfajta gondolkodása 250 Mikor kezdődnek és meddig tart a kamaszkor? 250 Életre szóló hatású-e az éretté válás korai vagy kései időpontja? 250 Hogyan változik meg a gyermekek gondolkodása a pubertás idején? 250 Változik-e a gondolkodás a tinédzserkorban? 250 Milyen a kamaszok viszonya a szabályokhoz és a tartalomhoz? 251 Van-e biológiai alapjuk a serdülők gondolkodásbeli változásainak? 251 Tépelődő tinédzserek 252 Mindig viharos időszak a serdülés? 252 Mi az a tinédzserkori identitászavar? 252 Miért befolyásolhatják társaik olyan könnyen a tinédzsereket? 252 Fontosak-e a tinédzserkori barátságok? 252 Hogyan befolyásolják a szülők tizenéves gyermekeik önbecsülését és ambícióit? 253 Eltérőek-e a lányok és a fiúk ambíciói? 253 Próbák és egyéni választások 254 Miért vállalnak kockázatot a tizenévesek? 254 Mennyit kell tudniuk a tizenéveseknek a szexről? 254 Miért nő a tinédzserkori terhességek száma? 254 Mit lehet tenni a túl korai terhességek megelőzésére? 255 A felnőttkor küszöbén 256 Mikor válunk érzelmileg éretté? 256 Hány szakaszból áll a korai felnőttkor? 256 Melyek a felnőttkor szakaszosságának bizonyítékai? 256 Miért olyan nehéz felismerni a felnőttkor szakaszait? 256 Esttanulmány: Herman Melville útja az árnyak közt 257 A családi élet nehézségei 258 Mennyire gyakori a családokban az erőszak? 258 Milyen tényezők táplálják a családon belüli erőszakot? 258 Miért nőtt a válások száma az utóbbi évtizedekben? 258 Függ-e a gyermek életkorától, hogyan érinti a szüleinek válása? 258 Hogyan lehet a gyermek számára elviselhetőbbé tenni a válást? 259 A középkorúak szemléletváltozása 260 Elkerülhetetlen-e a férfiak válsága a 40. év után? 260 Okoz-e pszichológiai zavarokat a menopauza? 260 Nehéz-e a szülők számára, a "kiürül a családi fészek"? 261 Megnehezíti-e a szülők életét az otthon lakó felnőtt gyermek? 261 Az öregkor: tények és tévhitek 262 Mennyire gyors a 65 éven felüli népesség növekedése? 262 Mit hiszünk az öregkorról, és mi a valóság? 262 Valóban elhagyatottnak és feleslegesnek érzik magukat az öregek? 262 Miként segíthetik a felnőtt gyermekek idős szüleiket? 263 Időutazók 264 Kit tekintünk aggastyánnak? 264 Mást jelent-e az öregség a férfiaknak és a nőknek? 264 Megnyugvást hoz-e a nyugalomba vonulás? 264 Esettanulmány: Egy aggastyán vallomása 265 Szenilitás és sziporkázó szellem 266 Hogyan változik az agy a korral? 266 Mi a szenilitás? 266 Van-e visszafordítható szenilitás? 267 Fejleszthető-e az intelligencia a kor előrehaladtával? 267 Az orvosnál 268 Hogyan részesülhetünk a lehető legjobb orvosi ellátásban? 268 Mennyire vegyen részt a beteg saját orvosi ellátásában? 268 Miért olyan nehéz szót érteni némelyik orvossal? 169 Mit tehet a beteg a jobb megértésért? 269 Mi a helyzet az ismeretlen, új gyógymódokkal? 269 Az érzelmek szerepe 270 Mitől lesz valaki hipochonder? 270 Megváltoztatja-e a betegség a személyiségünket? 270 Együttérzőbbek-e az orvosok, ha maguk kis megbetegszenek? 270 Esettanulmány: A betegségtől a gyógyulásig 271 A kórház a betegek szemével 272 Miként tarthatjuk kezünkben a kórházban is életünk irányítását? 272 A kórházi tartózkodást milyen apróságok tehetik kellemesebbé? 272 Mit számít a bizakodás és a jókedv? 272 Hogyan segíthetünk a kórházba kerülő gyermekeknek? 273 Kinek kell döntenie, mikor hagyhatjuk el a kórházat? 273 Gyorsítja-e a gyógyulást a fizikai terhelés? 273 Döntések az út végén 274 Mit tudunk ma a halálról? 274 Miért van szükség a halál pontos meghatározására? 274 Ki mondja meg, milyen kezeléseket kapjon a haldokló? 275 Mihez van joga az orvosnak, ha a beteg beszámítható? 275 Mit tudunk ma a halálról? 276 Megmondjuk-e a halálos betegnek, hogy mi a bajuk? 276 Milyen érzelmeket vált ki az emberekből haláluk közeledte? 276 Megjósolható-e, hogyan fogadja valaki közelgő halálának hírét? 276 Hogyan beszéljünk a gyógyíthatatlan beteggel? 277 Föl lehet-e készülni a halálra? 277 A veszteség fájdalma 278 Van-e "normális reakció" egy szeretett személy halála esetén? 278 Hogyan törődünk bele a gyászba? 278 Normális-e, ha a gyászoló haragot vagy levertséget érez? 278 Bele lehet-e betegedni a veszteségbe? 279 Bele lehet-e halni a bánatba? 279 A magány hosszú évei 280 Mi az egészségesebb: elfojtani vagy kifejezni a gyászt? 280 Hogyan vigasztaljuk a gyászolót? 280 Hogyan hat a halott látványa a gyászoló családra? 280 Meddig tart, amíg összeszedjük magunkat egy szeretett személy halála után? 281 Hogyan tudassuk a gyerekkel, ha valakije meghalt? 281 A külvilág Iskola: egy hely, tele idegenekkel 284 Miért olyan nehéz az első nap az iskolában? 284 Megtanítsa-e gyermekét a szülő olvasni? 284 Mitől lesz a gyerek jó vagy rossz tanuló? 285 Mi a tanári elvárások szerepe? 285 Újfajta szülői gondoskodás 286 Mit jelent a számítógép az osztályteremben? 286 Beavatkozzék-e a szülő, ha gyerekének nehézségei támadnak? 286 Mit kell tudni a tanulási zavarokról? 286 Tanulási zavar-e a hiperaktivitás? 287 Vannak-e tipikus tulajdonságaik a lemorzsolódóknak? 287 Az unalomról és a kötekedő gyerekekről 288 Mi a teendő, ha a gyereket untatja az iskola? 288 Miért vannak verekedős gyerekek? 288 Hogyan bánjunk a kötekedő gyerekkel? 288 Befolyásolják-e a tanulást a közösség elvárásai? 288 Esettanulmány: Egy tanár a hivatásáról 289 Mire valók az intelligenciatesztek? 290 Ki készítette az első használható intelligenciatesztet? 290 Hogyan értékelik az intelligenciateszteket? 290 Hogyan értékelik a felnőtteknek szánt intelligenciateszteket? 290 Miért nehéz torzításmentes tesztet összeállítani? 291 Enyhíthető-e a vizsgadrukk? 291 Milyen típusú teszteket használnak manapság? 291 A pályaválasztás nehézségei 292 Jó iskola-e a nyári munka a majdani munkavállaláshoz? 292 Milyen tényezők befolyásolják az első munkahelyválasztást? 293 Hogyan válasszunk testre szabott munkát? 293 Mikor horgonyzunk le egy pályán? 293 Előnyök és hátrányok a munkában 294 Befolyásolja-e a munka a személyiséget? 294 Jobb teljesítményt nyújt-e, aki elégedett a munkájával? 294 A pénzen kívül mi ösztönzi munkára az embereket? 294 Kiből lesz jó főnök? 295 Szembesülés a sikerrel és a kudarccal 296 Melyek a sikeres ember ismertetőjegyei? 296 Szeretik-e munkájukat az emberek? 296 Miért félnek egyesek a sikertől? 296 Milyen lélektani hatásokkal jár az elbocsátás? 297 A dolgozó nő sajátos világa 298 A nőket nem a sikerre a készítik fel? 298 Milyen pszichikai akadályokkal kell szembenéznie a nőnek a munkahelyén? 298 Hogyan ítélik meg a nő és hogyan a férfi sikerét? 298 Hogyan hat a gyerekre, ha a mama dolgozik? 299 Mivel jár a munka és az anyaság összeegyeztetése? 299 Pihenés, feltöltődés 300 Fontos-e a kikapcsolódás? 300 Mi az egészséges szemléletmód a vakációval kapcsolatban? 300 Miért megy egyeseknek nehezen a lazítás? 301 Mi a szabadítő eltöltésének legjobb módja? 301 Miért nem tudnak egyesek a szabadság alatt sem elszakadni otthonról? 301 Mit tegyen, aki nem tud elszabadulni? 301 Új utakon 302 Addig dolgozzanak-e az idősebbek, amíg csak lehet? 302 Létezik-e a nyugdíjaztatáshoz jobban és kevésbé alkalmazkodó személyiség? 302 Mitől félnek legjobban a nyugdíjba vonulók? 302 Mikor időszerű a nyugdíjasélet tervezgetése? 303 Melyek a nyugdíjaslét legfőbb előnyei? 303 A testi ügyesség fejlesztése 304 Ugyanolyan fontos-e a sportban a szellem, mint a test? 304 A sportoló számára mely érzékszervek a legfontosabbak? 304 Mentálisan vagy fizikailag idegződnek-e be a mozdulatok? 304 Hogyan sajátítjuk el a sporthoz szükséges készségeket? 305 Agresszív-e a keményen küzdő sportoló? 305 Létezik-e "született sportoló"? 305 Mennyire fontos a győzni akarás? 305 A szellem vagy az izmok? 306 Bárkiből lehet élsportoló? 306 Hogyan gyakorolnak a sportolók "fejben"? 306 Mitől hatásos a vizualizáció módszer? 306 Esettanulmány: "Ön a világ legkiválóbb sportolója!" 307 Amikor kijön a lépés 308 Mi a csúcsszériák magyarázata? 308 Mi okozza a sportolók "rövidzárlatait"? 308 Mi a "futómámor"? 309 Mi történik, ha valaki a testedzés rabjává válik? 309 Megsúgja-e a józan ész, hogy mikor elég? 309 Ha az indulatok magasra csapnak 310 Javítja-e a düh a sportteljesítményt? 310 Jót tesz-e a gyerekeknek a versenysport? 310 Mi az ökölvívás-betegség? 311 Szellemileg is jó hatású-e a sport? 311 Hogyan választjuk barátainkat? 312 Mi a barátság? 312 Mindig hihetünk-e az első benyomásoknak? 312 Szükségünk van-e barátokra? 312 Hány barátra van szükségünk? 313 Mi a legértékesebb a barátságban? 313 Másféle barátság-e a férfiaké, mint a nőké? 313 A kapcsolattartás fontossága 314 Hogyan maradnak fönn az életre szóló barátságok? 314 Lehet-e egyenlőtlen a barátság? 315 Vannak-e fokozatai a barátságnak? 315 Segítségnyújtás idegeneknek Mi az "önzetlenség paradoxona"? 316 Önzés húzódik meg az áldozatkészség mélyén? 316 Mi az empátia? 316 Velünk született tulajdonság-e a másokkal való törődés? 316 Mitől válhatunk önzetlenné? 317 Amikor megváltoztatjuk mások életét 318 Túlzásba vihető-e az önzetlenség? 318 Miért neheztelünk meg sokszor a jótevőinkre? 318 Jó-e segíteni másokon? 318 Esettanulmány:Hale mami rendíthetetlen lelkiereje 319 Megoldások 320 Név- és tárgymutató 323 Köszönetnyilvánítás 335
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 490 Ft

A termék megvásárlásával

249 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Újszerű állapotban!
Kiadó reader's digest kiadó kft.
Kiadás éve1997
Oldalak száma:336
Súly1250 gr
ISBN2399980858335
ÁrukódSL#2110334185
Kötéskemény kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 2 490 Ft

A termék megvásárlásával

249 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

J.D. Barker: Zárt ajtók mögöttJ.D. Barker: Zárt ajtók mögött