A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
zeneműkiadó vállalat
| 1959
| papír / puha kötés
|
100 oldal
ELŐSZÓ
Képzelt muzsikusunk vagy egyszerű zenekedvelőnek, németnek, magyarnak vagy amerikaiénak mi jut eszébe elsősorban, ha ezt a kifejezést hallja: lengyel zene? Ezer közül 999-nél egy név, egy életmű kapcsolódik e fogalomhoz: Fryderyk Chopin és a halhatatlan muzsikája. Egy egész nemzet zenei életét, sok százados zenei produkcióját, kisebb-nagyobb jelentőségű zeneszerzők nemzedékeit, múltat és jelent képviselhet-e egyetlen mester, egyetlen owuvre? Igazságos-e, érthető-e, hogy egyenlőségi jelet teszünk Chopoin és a lengyel zene, Smetana-Dvorak és a cseh Grieg és a norvég, Sibelius és a finn muzsika közé? Vagy akár sorolhatnák az irodalom és képzőművészet párhuzamos jelenségeit: egyenlő-e Chrisitan Andersen a dán irodalommal, Munkácsy Mihály a magyar festészettel, Ivan Mestrovic a jugoszláv szobrászattal, Karel Capek a csehek regényírásával, Pablo Neruda a chilei lírával, vagy Gallén Kallea a finn képzőművészettel? ez-e a "kis nemzetek" szellemi életének, művészetének osztályrésze? Igazságos ez, érthető ez? Nem igazságos, de érthető. Nem igazságos, mert a lengyel muzsika Chopinen kívül is adott jelentős mestereket az európai zene történetének, mert van Munkácsyn kívül is világviszonylatban értékes művésze a magyar piktúrának, mert létezik Andersenen és Capeken kívül is jelentős dán, vagy cseh irodalom. nem igazságos, hogy egy-egy kis nép szellemi, művészeti értékeinek ismeretét ennyire befolyásolja a bármilyen okból bekövetkezett kiesés a főirányból, a politikai elnyomás okozta provincializmus, a nyelvi elzártság, vagy akármilyen egyéb ok, amely ezeket a mestereket, ezeket a műveket háttérbe szorította, arra a sorsra ítélte, hogy csak saját népük ismerje. Ennek jogtalan, igazságtalan háttérbe szorulásnak megszüntetése talán legfontosabb feladata minden kis nemzetnek. (Mi sem vagyunk kivétel; ismeri-e vajon eléggé a világ a magyar irodalmat? Tanulmányozzák-e világszerte egy Szinyei vagy egy Csontváry képeit? Megtettünk-e mindent az új magyar muzsika világpropagandájának érdekében?
Mindamellett érthető is ez a helyzet. Mert ezek a muzsikusok, írók és képzőművészek oly mértékben egyesítik magukban mindazt, ami nemzetük legfontosabb, legjellemzőbb tulajdonságainak összességét adja és ezt a koncentrálást oly magas, oly tökéletes és talán egyszerrevaló színvonalon valósítják meg, hogy mellettük, alkotásuk mellett érthetően maradnak árnyékban a többiek. Érthető, hogy a világ szellemi fórumainak elképzelésében Chopin jelenti a lengyel muzsikát vagy Capek a cseh irodalmat.
Ez azonban nem ment fel a többi mester életműve megismertetésének, propagálásának kötelezettsége alól.
Ezt a célt szolgálja ez a könyvecske, amely a baráti lengyel nép eredményekben gazdag zenetörténetének rövid vázlatát karja a magyar zenekedvelők előtt feltárni. Vissza
TARTALOM
Bevezetés 5
A lengyel népzene 9
Középkor 18
A reneszánsz 20
A barokk és a 18. század 36
Chopin 40
A lengyel opera. Moniuszko 70
A 19. század második fele. Hanryk Wieniawski 79
Az "Ifjú Lengyelország". Szymanowski. A mai lengyel muzsika 86