A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
nemzeti tankönyvkiadó
| 1992
| papír / puha kötés
|
132 oldal
Tantárgy: Ének-zene
Évfolyam: 1.
A tankönyvjegyzéken szerepel.
A tankönyv a Kodály Zoltán elképzelései alapján Magyarországon évtizedek óta sikeresen működő ének-zene emelt óraszámú iskolák tantervi többletkövetelményeinek megvalósításához készült. Az egyetemes zenei kultúrkincshez a zenei anyanyelv, az éneklés mint alaptevékenység és a közösségi élmények segítségével vezet az út. Az ének készségtárgy, a művészetek, a zeneművészet része. Az életre szóló zenei élmény megszerzése, biztosítása, minden zenei megismerés forrása az éneklés, illetve a zenehallgatás, maga a zene. Az élményforrást friss dalanyaga teszi lehetővé, amely válogatás az utóbbi évtizedekben közreadott több tízezer dallamból. A magyar népi gyermek- és játékdalok éneklésével átélt, örömteli hangulatok során aktív zenei sikerélményhez jut a tanuló. A tananyag kiválóan alkalmas az éneklési készség fejlesztésére, a helyes artikuláció segítségével a természetes, egységes éneklés kialakítására. A könyv dalos játékai lehetőséget nyújtanak a mozgásos játékok, énekelt mondókák, kis hangterjedelmű magyar népdalok, szomszéd népek gyermekdalai, egyszerű kánonok napi és ünnepi alkalmakon való éneklésére. A tankönyv lehetőséget ad a zenei hallás kezdeti fejlesztésére a zenei emlékezet és a képzelet segítségével. A felelgetős éneklés, énekes beszélgetés, nyitás-zárás, a rögtönzés, a spontán, később tudatos improvizálás útja. A tankönyv játékos rajzaival, apró képi, zenei motívumaival segíti a kottai eligazodásban az olvasni még nem tudó gyermeket. Folyamatosan ügyel a mérő érzetének kialakítására. A ritmusjátékok tudatosítását előkészíti, hangoztatja, megnevezi és folyamatosan gyakoroltatja. A formai gondolkodás alapja a motívum, melyet a ritmus és dallam vonatkozásában is következetesen kiemel. A jól kiemelt zenei fogalmak megnevezése, hangoztatása mintaszerű A relatív szolmizáció bevezetésének útja: szó-mi, szó-lá-szó, szó-lá-szó-mi, szó-mi-dó, mi-ré-dó dallamhangok tudatosítása dallamfordulatok segítségével. Az alsó lá, szó felismerését, gyakorlását a tankönyv segíti. Az elméleti ismeretek: a ritmikai elemek, a hangsúly felismerése, a hangjegyírás alapfogalmai, a dallamsor, a tempó, a dinamika (hangos, halk, közepes), a kánon mint zenei műfaj jelentése. A zenehallgatás során megismert emberi hangfajták, hangszerek megismerését képek segítik. Az olvasás és írás folyamata szorosan összekapcsolódik a tankönyvben. A ritmusolvasás és -írás lépései megegyeznek a tudatosítás sorrendjével. A dallamolvasást a tankönyvben előkészíti a kézjel, a betűjel, az öt vonalról való olvasás. A ritmikai és dallami elemek összekapcsolása gondos. A zenehallgatás anyaga a gyermekdal - kórusra, hangszerre és zenekarra feldolgozva -, valamint Bartók, Kodály és tanítványaik művei énekhangra, hangszerre, zenekarra.