A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
Tantárgy: Ének-zene
Évfolyam: 3.
A tankönyvjegyzéken szerepel.
A könyv a szakosított, emelt tantervű tankönyvcsalád harmadik tagja. A zenei anyag középpontja a magyar népdal. A zenei anyanyelvből kiindulva a magyar műzene, az európai nép- és műzene felé történő elindulással a kodályi utat követi. A műzenét a 13. századtól tanítja. Az európai népek zenéje mellett az énekes többszólamúságra alapoz. A barokk zenén keresztül a hangszeres zene fejlődését, a kis formák ábrázolását is képviseli.
A tankönyv énekes jellege sugallja a közös éneklés fontosságát. A népzenei anyagban kiemelkednek a jeles napok, népszokások dalai. A népszokások köre gazdagodik. A "jeles napok" dalanyaga, magyarázó szövege nagyszerű. Élő közelségbe kerül a magyar múlt, a zárt, falusi közösség érzelmi élete, zenei világa, öröklődő énekes, táncos népi hagyománya. A tankönyvi koncepcióban kifejeződik a differenciált érzelmi élet, mély és széles körű ismeretekkel megalapozott készségeket fejleszt. A zenei ismeretek, ritmikai elemek közül a magyar nyelv alkalmazkodó jellegéből adódóan az éles és nyújtott ritmusok tanítása nagy gondosságot igényel. A tankönyv előkészíti, sok élő példa dallammal szemlélteti ezt. A tizenhatod ritmuspárjainak többletgyakorlási lehetőségére Kodály Zoltán 333 olvasógyakorlata nyújt elegendő példát (a magyar népdalokban ritka).
A változó ütemű magyar népdalok érdekes, váratlan hangsúlyaira, mozgásos átélésére, zenei szépségeire inspirál.
A dallami elemek bővülnek a magyar népdal régi és új stílusú rétegének jellegzetességeivel, a kvintváltás és a kvintválasz tudatosításával. A pentatónia ismerete után a hétfokú dallamok közül a dó, lá, ré, mi, szó végű dalok zenei világával ismerkednek a tanulók.
A hangkészlet "fi" hangja Bartók Mikrokozmosz darabjaiban is példa. A "fi", "szi", és "ta" módosított hangok átmenő és váltóhangként tudatosulnak több dallampélda szemléltetésével.
Az abszolút rendszer kibővül 2 keresztes és bés hangsorok és előjegyzésük ismeretével, olvasásával.
A hangközhallás tovább fejlődik a tiszta kvint, a kis és nagy terc tudatosításával. Sok gyakorló példa hallással történt átélésére ad a könyv lehetőséget. A kétszólamúság bővül egyre igényesebb biciniumok tanulásával, a dudabasszus kíséretek megszólaltatásával. A háromszólamúság kánonok, egyszerű háromszólamú darabok megismerésével indul.
A zene hallgatását a jeles napok, népszokások eredeti, élőzenei bemutatása után a hangszerek, zeneművek, zeneműrészletek világának élő és felvételről történő, a tankönyvben kottaképekkel szemléltetett darabjai képezik.
Kodály: Székely fonó, Háry János, Gyermekkarok megfelelő darabjai,
Bartók: Gyermekeknek, Mikrokozmosz, Hegedűduók, 15 magyar parasztdal, Magyar képek meghallgatásával alapozza, készíti elő a tankönyv a következő évek stílusismeretét.
A zenei írás feladatait nem tervezi külön munkafüzet. A tanár alkotó munkája és tanítványai képessége, zenei fejlettsége a minőségi, mennyiségi elvárás szerint alakul.
Az improvizáció a tanult ritmikai, dallami, formai elemek alkalmazásával és az egyre igényesebb, játékos feladatokkal nyer tartalmat a tankönyv segítségével. A furulyajáték tovább bővül a harmadik osztályban tanult ritmikai, metrikai, dallami elemek anyagának megszólaltatásával.