Környezettudatosság, fenntarthatóság az új szakmastruktúrában (Tanári kézikönyv I.)

nemzeti szakképzési és felnőttképzési intézet  | 2007  | papír / puha kötés  |  299 oldal

Libri Antikvárium
TARTALOM BEVEZETŐ 3 1. OKTATÁS (3.) szakmacsoport (Száraz Péter) 7 1.1. Beszélgetőkör 12 1.2. Módszerek 13 1.2.1. A projekt módszer 13 1.2.2. Kooperatív módszerek 17 1.3. A pedagógus látótere 19 1.4. Iskolai dokumentumok 20 1.4.1. A pedagógiai program 20 1.4.2. Törvények és jogszabályok 20 1.5. Óvodai praktikum 21 1.6. Erdei iskola 23 1.7. Ökoiskola 24 1.8. Csoportépítő játékok 25 2. GÉPESZET (5.) szakmacsoport (Lukács Lászlóné) 27 2.1. A gépipar környezetterhelésének problémái 27 2.1.1. A gépipari tevékenységek légszennyezése 28 2.1.2. A gépipar talajszennyező hatásai 30 2.1.3. A gépipar vízfelhasználása és szennyvizei 32 2.1.4. A gépipar hulladékai 34 2.1.5. Zajterhelés 36 2.2. A bányászat környezeti hatásai 38 2.2.1. A bányakár 38 2.2.2. A külszíni bányászat hatása a környezetre 39 2.2.3. A mélyművelésű bányászat hatása a környezetre 40 2.2.4. Rekultiváció 41 2.3. A melegüzemi technológiák környezeti hatásai 41 2.3.1. Levegőszennyezés 41 2.3.2. A keletkező füstgázok tisztítása 43 2.4. Ajánlott tanítási-tanulási módszerek 43 3. ELEKTROTECHNIKA - ELEKTRONIKA 57 (6.) szakmacsoport (Káldy Csabáné) Bevezetés 57 3.1. Javaslatok az elektrotechnika - elektronika szakmacsoportba tartozó foglalkozások gyakorlására felkészítő tanároknak 58 3.1.1. Elmélet 58 3.1.2. Veszélyes anyagok, amelyeket az elektro-hulladék tartalmazhat 60 3.1.3. A veszélyes hulladék szállításakor alkalmazott kísérőjegyek 61 3.2. Energia 62 3.3. Környezettudatos munkavégzés (gyakorlati példák) 64 3.4. Az elektronikai hulladékok hasznosításának területei 64 3.4.1. A nyomtatott huzalozású lemezek (NYHL) újrahasznosítása 66 3.5. Spektroszkópiai módszerek 68 3.6. A hűtés elmélete 68 3.7. A levegőszennyezés 70 3.8. Az elektromos készülékek tisztítása 71 3.9. A tanítás során alkalmazott, ajánlott módszerek 71 3.10. Jövőbeni elvárások 72 4. INFORMATIKA (7.) szakmacsoport (Szabó András) 73 4.1. Az informatika átalakította az életünket 73 4.2. Energiafogyasztás és teljesítmény 74 4.3. Kutatási adatok 75 4.4. Elektronikai hulladék 76 4.4.1. Az elektronikai hulladék kezelése 77 4.5. Az elektronikai hulladék hasznosítása 81 4.6. Kérdések és válaszok 83 4.7. Jogszabályi háttér 85 4.8. Javasolt kutatási és projekt témák diákoknak 86 5. ÉPÍTÉSZET (9.) szakmacsoport (Válentiné Báldos Éva) 87 Bevezetés 87 5.11 Környezetvédelmi és természetvédelmi alapismeretek 87 5.2. Bioszféra és technoszféra 90 5.3. A fenntartható építészet általános elvei 92 5.4. Az építési munkafolyamatok környezetre gyakorolt hatásai, az építési munkahelyek veszélyforrásai 93 5.4.1. Területhasználat 93 5.4.2. A technika hatásai 95 5.4.3. Hulladékgazdálkodás 95 5.5. Környezetvédelmi igazgatási tevékenység 101 5.6. Ajánlott módszerek és feladatok 104 6. KÖNNYŰIPAR (10.) szakmacsoport (Oláh Katalin) 105 Bevezetés 105 6.11 Környezetvédelem a bőr- és cipőiparban 105 6.1.1. A nyersbőrre vonatkozó előírások rövid összefoglalása 105 6.1.2. A bőrgyártás során keletkező szennyvizek (Esettanulmány) 107 6.1.3. A króm, mint környezetterhelő anyag 111 6.2. Környezetvédelem a textil- és ruházati iparban 113 6.2.1. Bevezetés a textil- és ruházati ipari "humánökológiába" 113 6.2.2. Környezetvédelmi szempontok a textilanyag előállítása során 115 6.3.1. A textilipar általános környezeti hatásai 116 6.3.2. A textilipari szennyvíz 116 6.4. Feladatok és módszerek 120 7. FAIPAR (11.) szakmacsoport (Urbanovszky István) 121 7.1. A fenntarthatóság problémája 121 7.2. A faipar és a környezet kapcsolatának modelljei 122 7.3. A környezetet érő hatások a faipari termelés során 124 7.3.1. Vízszennyező technológiai műveletek 124 7.3.2. Levegőszennyező technológiai müveletek 125 7.3.3. Zaj elleni védelem a faipari üzemekben 127 7.4. Hulladékok a faiparban 129 7.4.1. Mi a hulladék? 129 7.4.2. A fahulladékok szennyezettségi osztályozása 130 7.4.3. A fahulladékok ártalmatlanítása 131 7.4.4. A fahulladékok égetése 132 7.4.5. Biobrikett? 134 7.5. Javasolt tanulói tevékenységek, tevékenységi formák 136 7.6. A faipari szakmacsoport moduljainak kapcsolódási lehetőségei a környezetvédelmi témakörökhöz 137 8. NYOMDAIPAR (12.) szakmacsoport (Kovács Sándor) 139 Bevezető 139 8.1. Környezetvédelmi kérdések a nyomdaiparban 139 8.1.1. Környezetközpontú irányítási rendszerek 140 8.1.2. A VOC emisszió csökkentése 140 8.1.3. Hulladékpapírok újrahasznosítása 147 8.1.4. Környezetvédelmi termékdíjak 150 8.2. Esettanulmány 151 8.3. A modulok szakmai kapcsolatai 153 8.4. Tanulói feladatok 154 9. KÖZLEKEDÉS (13.) szakmacsoport (Hegedűs Lukács) 155 Bevezetés 155 9.1. A közlekedés okozta környezeti károk 156 9.1.1. Levegőszennyezés 156 9.1.2. A belsőégésű motorok fejlesztésének lehetőségei 159 9.1.3. Alternatív hajtási módok 162 9.2. Zajszennyezés, zajterhelés 165 9.2.1. Közúti zajterhelés 166 9.2.2. A kötött pályás közlekedés zajterhelése 168 9.2.3. A légi és a vízi közlekedés zajterhelése 170 9.3. A közlekedési infrastruktúra-fejlesztés és a közlekedési munkamegosztás hatása a környezetre 172 9.4. Fenntartható-e a motorizált közlekedés? 179 9.5. Módszertani javaslatok 180 10. KÖZGAZDASÁG (15.) szakmacsoport (Sánta Sebő) 181 10.1. Környezeti szempontok a közgazdaságban 181 10.1.1. Ökológia és ökonómia 181 10.1.2. A környezettudatos fogyasztás felértékelődése, keresleti tendenciák 184 10.1.3. A fenntartható fejlődés 189 10.1.4. A környezetgazdálkodás jogi eszközei 191 10.1.5. Fenntartható termelés 193 10.1.6. A témakörhöz kapcsolódó gyakorlati feladatok a tanulók számára 195 10.1.7. Környezeti felelősségbiztosítás 196 10.1.7.1. A környezeti felelősségbiztosítás gyakorlata 196 10.1.7.2. A témakörhöz kapcsolódó feladatok a tanulók számára 198 10.2.1. Környezettudatos munkavégzés az irodai, ügyviteli munkában 198 10.2.2. A témakörhöz kapcsolódó gyakorlati feladatok a tanulók számára 199 11. KERESKEDELEM-MARKETING, ÜZLETI ADMINISZTRÁCIÓ 201 (17.) szakmacsoport (Dr. Búzás Gizella) 11.1. Környezetvédelem a kereskedelemben 201 11.2. Környezetközpontú Irányítási Rendszerek (KIR) alkalmazása a kereskedelemben 203 11.3. Áruismeret, az áruválaszték kialakítása 204 11.4. Az áruszállítás környezetterhelése 207 11.5. A higiénia biztosítása 208 11.6. A kereskedelmi reklám 209 11.7. A csomagolás értékelése a környezetvédelem szempontjából 212 11.8. Hulladékkezelés a kereskedelemben 219 11.9. A témakörökhöz javasolt tanulói feladatok 222 12. VENDÉGLÁTÁS - IDEGENFORGALOM 225 (18.) szakmacsoport (Dr. Kertészné Szabó Erzsébet) Bevezetés 225 12.1. Élelmiszerek és környezetvédelmi szempontok 225 12.2. Az árubeszerzés főbb környezetvédelmi szempontjai 227 12.3. Az E jelzésű adalékanyagok 228 12.4. Csomagolás és hulladék 232 12.5. A nyersanyagok feldolgozása 233 12.6. A késztermékek 234 12.7. A maradék és a hulladék kezelése 236 12.8. Hagyományőrzés 237 12.9. Higiénia - tisztaság 237 12.10. Vízhasználat 239 12.11. A szép, esztétikus környezet kialakítása, díszítés, dekoráció 239 12.12. Környezettudatos reklám, marketing és menedzsment 240 12.13. A helyi értékek megismerése 241 12.14. Életmód 242 12.14.1. Táplálkozás 242 12.14.2. Káros szenvedélyek 243 12.15. Fenntartható fejlődés és/vagy vendéglátás? 244 13. KÖRNYEZETKÖZPONTÚ IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK 245 (Lukács Lászlóné) Bevezetés 245 13.1. Az ISO 14001 szerinti környezetközpontú irányítási rendszer 246 13.2. A környezetközpontú irányítási rendszer kiépítése 247 13.2.1. Előkészítés 247 13.2.2. A környezetközpontú irányítási rendszer kidolgozása 247 13.3. A KIR alapelvei és elemei 247 13.4. Tanúsítás 255 13.5. Az európai környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer (EMAS) 256 13.5.1. Az EMAS céljai 256 13.5.2. Kinek ajánlható az EMAS regisztráció? 257 13.5.3. Mi a különbség az ISO 14001 és az EMAS között9 257 14. JOGTÁR 261 15. FÜGGELÉK 267 16. IRODALOM 291 17. TÁRGYMUTATÓ 295
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 6 290 Ft

A termék megvásárlásával

629 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:hibátlan, olvasatlan példány
Kiadó nemzeti szakképzési és felnőttképzési intézet
Kiadás éve2007
Oldalak száma:299
Súly349 gr
ISBN0599000950939
ÁrukódSL#2106400153
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 6 290 Ft

A termék megvásárlásával

629 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Tesz-vesz aloldalTesz-vesz aloldal