Szótár és oktatás

iskolakultúra  | 2002  | füles, kartonált  |  140 oldal

Libri Antikvárium
A lexikográfia, vagyis a szótárírás is megújult, megfiatalodott, jelentős változásokon ment (megy) keresztül. A nemzedékváltás egyúttal paradigmaváltást is jelent, s igazában erről szól az itt következő mű. A szerző bemutatja, hogy hogyan változott meg egy új nemzedék számára a lexikográfia tartalma. A tudományban és azon belül az informatikában, az információtechnológiában lezajlott robbanásszerű változások következtében megváltozott a szótár fogalma, pontosabban, szükségessé vált jelentésének újradefiniálása. A hagyományos, nyomtatott szótárak mellett megjelennek az új típusú, elektronikus formában (hordozókon) szerkesztett "szótárak", amelyek számítógépes adatbázisok és széles körű korpuszok segítségével készülnek. A számítógépes nyelvészet, a korpusznyelvészet és korpuszlexikográfia naprakész ábrázolása mentén egy új elem lép be a mindennapos gyakorlatba: a telematika, vagyis a telekommunikáció és az informatika egyesülése, ami immár nem a jövő zenéje, hanem a jövő egyik lehetséges útja: az interneten elérhető szótárak használata mobiltelefonon keresztül. Miközben a szótárírás célja és feladata az, hogy a társadalom ipari, kereskedelmi, politikai, tudományos stb. fejlődésével együtt járó nyelvi változásokat rögzítse, a köznyelvben ezek a változások kismértékűek, és időben lassan játszódnak le, ugyanakkor szinte napról napra tömegesen jönnek létre új szakkifejezések és terminológiák a különböző szakterületeken. Ez a felismerés az, amit a szerző megragad, kiaknáz, és kifejt művében. Európa számos egyetemén már vagy két évtizede, de hazánkban is jó néhány éve oktatják a lexikográfiát több-kevesebb rendszerességgel. Ez a könyv ékesen bizonyítja azt, ami egyébként evidencia kellene, hogy legyen, hogy ma már nem lehet nem tanítani a lexikográfiát, a szótárírás tudományát, annak minden aspektusát, és "nem középiskolás fokon", bár az is nagyon fontos, mert a szótárhasználat iskolai tanításával és készséggé fejlesztésével is még sok a teendőnk. Fóris Ágota nemcsak felveti, hanem könyve egy jelentős fejezetében ki is dolgozza a szótárak és a szótártudomány szerepét, a lexikográfia oktatásának módszertani kérdéseit és helyét az egyetemi oktatásban, programot adva a tudományszervezés számára. De valahol kimondja azt is, hogy bár a számítógépek felmérhetetlen segítséget jelentenek a lexikográfiai célú szövegvizsgálatok elvégzésében, az emberi munka és ellenőrzés még sokáig nem lesz nélkülözhető.
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 890 Ft

A termék megvásárlásával

89 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Kiadó iskolakultúra
Kiadás éve2002
Oldalak száma:140
Súly200 gr
ISBN2399979963293
ÁrukódSL#2109188182
Kötésfüles, kartonált

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 14 000 Ft felett
Online ár: 890 Ft

A termék megvásárlásával

89 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 4-6 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 4-6 munkanap

14 000 Ft felett ingyenes

Irány az iskola!Irány az iskola!