"Testben élünk" - XXII. Szegedi Nemzetközi Biblikus Konferencia 2010. szeptember 9-11.

jatepress  | 2011  | papír / puha kötés  |  373 oldal

Libri Antikvárium
XVI. Benedek ,,Deus Caritas est" kezdetű körlevelében (2005. december 25.) beszél a szeretet fogalmának zűrzavaráról és a testhez fűződő szeretetről; az éroszról is szól, aminek hiánya miatt Nietzsche elítélte a kereszténységet. A pápa kijelenti: ,,Manapság sokszor testellenességgel vádolják a korábbi kereszténységet, és ilyen hajlandóságok mindig is voltak." Amikor ennek a kritikának az igazságtartalmát vizsgáljuk, nem szabad elfelednünk, hogy a mai közfelfogás különös nézeteket vall az ember testéről és magáról a testkultúráról is. Általában ezért képzelik testellenesnek a vallásokat, különösen a kereszténységet. Sokan úgy vélik, hogy a Biblia is eleve testellenes, és a lélek egyoldalú felértékelése miatt lenézi az emberi testet. Ennél azonban sokkal összetettebb a kérdés. A test és a lélek fogalmának merev szétválasztása ugyanis a görög filozófián keresztül került bele a keresztény teológiába, és a test halála és a lélek örök élete tan is ennek a következménye. A Biblia a testre ugyanis két különböző szót használ; másként nevezi az élettelen testet, mindössze ,,húsnak" tartva, és másként az életet hordozó testet, amelynek pszichikus funkciókat is tulajdonít. A zsidó szövegek nem tudják elképzelni az embert test nélkül, sokat beszélnek a test és a lélek kölcsönhatásáról, ezért van az, hogy a halál utáni létet árnyszerűnek tartják. Amikor az újszövetségi szövegek lélekről beszélnek, azt mindig az ember szellemi szférájának irányultságával kapcsolják össze. Ha a lélek az Isten felé irányul, akkor szent lélekről, ha pusztító jellegű, akkor démonokról beszélnek. Az isteni rész az emberben, az Isten ,,lehelete" (Ter 2,7) nemcsak élővé teszi a testet, hanem meg is szenteli azt (Jób 8,19; Zsolt 103,14; Ez 37,5-10). A témát a keresztény egyházban legmélyrehatóbban Pál apostol fejtette ki. Amikor a test uralmáról beszélt (lKor 15,44-49; Gal 4,13; Rom 7,24; 8,5-8), akkor az ember ösztönös, önpusztító dimenzióira gondolt, amikor pedig a lélek gyümölcseiről (Gal 5,19-22), akkor az egész testi-lelki ember pozitív irányultsága lebegett a szeme előtt. Az evangéliumok Jézusnak nemcsak a lelkéről beszélnek, hanem testi megnyilvánulását is leírják, sőt, éppen azt tartják nagyra, hogy benne az Isten Igéje hús-vér emberré lett (Jn 1,14). Ezért szükséges, hogy a keresztény ember gondozza a testét, amely majd a feltámadáskor teljesedik ki. Mert nemcsak a lélek, hanem a test is feltámad a keresztény elképzelés szerint. A test ellen elkövetett bűnöket azért ítéli meg olyan súlyosan Pál, mert azok - a testi károsodás miatt - az ember személyiségében nagyon mély nyomot hagynak. Sőt, amikor Pál a keresztény közösség egységét akarja kifejezni, akkor is a test fogalmat használja sajátos értelemben: az egyháznak Krisztus testévé kell válnia. TARTALOM Laudatio 13 Bevezető 21 Tanulmányok 25 Benyik György: Evangéliumi utalások Jézus testi megnyilvánulására 27 Jézus személyének kutatása 27 A szóbeli hagyomány 30 Csoportok és nevek Jézus környezetéből 31 Fontosabb szemtanúk Jézusról 33 Az evangéliumok Jézus testéről 37 A szenvedéstörténet Jézus testéről 37 A feltámadás elbeszélések Jézus testéről 38 Összegzés 38 Broz, Jaroslav: ,,Egy test" jegyes szimbóluma az Efezusi levél ekkleziológiájában (5,21-33) 39 Cifrák, Mario: ,,Hagyd a holtakra, hadd temessék el halottaikat" (Q 9,60) A vonakodás motívuma Jézus követésében 47 0. A probléma felvetése 47 1. Q 9,57-60 47 2. Lk 9,57-62 50 3. Mt 8,18-22 53 4. Összegzés 57 Fröhlich Ida: ,,Csupán föld ő, agyagból formált" (1QH X.3-4) Emberkép a qumráni szövegek tükrében 59 Védelem a kontaminációtól 62 A fizikai rossz és a démonok 67 Gnilka, Joachim: Az ember mint testi létező Pál apostol értelmezése szerint .. 71 Irodalom 76 Hausmann, Jutta: Kell-e Istennek test? 75! 1. Antropomorfizmus és az ábrázolás problematikája 77 2. Konkrét antropomorfizmusok 79 a. Antropomorfizmusok, amelyek Isten cselekvésére vonatkoznak 80 b. Antropomorfizmusok, amelyek a kommunikációra irányulnak 80 c. Hiányzó testrészek 81 3. Következtetések 82 Herczeg Pál: Róma 8,1-13. Testben élni' élettér és/vagy minősítés? 85 Jakubinyi György: A Római Martyrologium karácsonyi bejegyzése 1. cikkelye és a bibliai időszámítás 93 Juhász Gergely: Test és Lélek a korareformáció egzegézisében: Feltámadás vagy a lélek halhatatlansága? 99 Kocsis Imre: Szórna pszükhikon - szórna pneumatikon. A földi test és a feltámadt test ellentéte az 1Kor 15,44-ben 119 1. Az lKor 15,44 helye a szövegösszefüggésben 119 2. A szórna pszükhikon - szórna pneumatikon ellentétpár értelmezése 121 a. A szórna főnév jelentése 121 b. A pszükhikosz - pneumatikosz jelzők jelentése 122 c. A pszükhikosz - pneumatikosz ellentét vallástörténeti háttere 123 d. A szórna pszükhikon - szórna pneumatikon antitézis jelentése 125 Kránitz Mihály: Jézus Krisztus emberi lelke Órigenész egyházi írónál (De Principiis 2,6) 129 Bevezetés 129 1. A krisztológia kezdetei 130 a. A kereszténység első két századának krisztológiája 130 b. Jézus Krisztus Órigenész művében 131 c Az alapelvekről - a ,,De Principiis". Az első keresztény teológiai összefoglalás 133 d. Rufinus fordítása 136 2. Krisztus emberi lelke a De Principiis 2,6-ban 137 a. A lélek a Logosz és Krisztus véges teste között 138 b. Krisztus, a közvetítő (De Princ. 2,6,1) 141 c. Hogyan volt lehetséges a megtestesülés? (De Princ. 2,6,2) 143 d. Communicatio idiomatum (De Princ. 2,6,3) 146 e. Krisztus lelkének egyesülése a Logosszal (De Princ. 2,6,4) 148 f. Ez a lélek bűn nélkül való volt (De Princ. 2,6,5) 150 g. Mint a vas a tűzben (De Princ. 2, 6, 6) 152 h. Krisztus árnyéka (De Princ. 2,6,7) 155 3. Összefoglalás 158 Manabu Akiyama János: A ,,közösségért saját életet adó Jézus lelke" János evangéliumában: a bizánci rítusú egyházban való biblikus és liturgikus teológia tükrében 161 1. Bevezetés 161 2. János evangéliumának 20. fejezete 162 3. A bizánci rítusú bibliai felolvasás szokásának tulajdonsága 163 4. Történelmi háttér 164 5. Krisztus kereszti áldozatának jelentősége a bizánci szertartású liturgia tükrében 165 a. Az alapítás szavai 165 b. Anamnézis 166 c. Epiklézis 166 6. Felülvizsgálás az Atya dicsőségéről János evangéliumában 167 7. Visszatekintés a János evangéliumának 20. fejezetére 168 8. Összefoglalás 169 Marjovszky Tibor: Test a lét és nemlét határán (mSzanhedrin VI) 171 Munif Abdul Fattah: A test az iszlám tanításainak tükrében 177 Oláh Zoltán: A test fogalma Jeromos Izajáshoz írt kommentárában 183 Caro - hús-test 184 Corpus - test 197 Exkurzus a sacramentum jeromosi értelmezéséről 198 Corpus = Krisztus teste 201 A test mint az ember gyengeségének és múlandóságának kifejezése 203 Test és lélek (corpus et an ima) 205 Test és feltámadás 207 Pecsuk Ottó: ,,Elveszett jelentés" avagy a szórna és a szarx fordítási szempontjai a Római levélben 211 Hogyan használja Pál a szarx szót általában? 211 Hogyan használja Pál a szarxot a Római levélben? 213 A szarx magyar fordításai 215 Hogyan használja Pál a szórna szót általában? 216 Hogyan használja Pál a szórnát a Római levélben? 218 A szórna magyar fordításai 219 Perintfalvi Rita: Az emberi mulandóság feletti rezignáltság és ennek hitbeli feloldása. A Zsolt 103,4-5 és 14-16 antropológiai motívumainak intertextuális vizsgálata 225 Bevezetés 225 Teológiai és antropológia szóképek alkotta diptichon a Zsolt 103,11-18-ban 228 A 103. zsoltár emberi mulandóságra vonatkozó motívumainak intertextuális vizsgálata az Ószövetségben 230 JHWH örök kegyelme és az ember múlandósága 231 Media vita in morte sumus motívum a Zsolt 103,4-5-ben 232 Összefoglalás 234 Irodalom 235 Schmatovich János: Sport a Bibliában. Játékgyakorlatok és sporthasonlatok 237 Bevezetés: A sport és játék meghatározása 237 1. Sport az antik korban 237 2. Játékgyakorlatok a Bibliában és környezetében 238 a. Gyermekjátékok 239 b. Kockajátékok és táblán játszott játékok 240 c. Sportként végzett játékok és versenyek 240 3. A sportjáték teológiai üzenete: az istendicsőítés alkalma (két szentpáli tanítás a sport teológiájáról) 242 a. lKor 6,20: ,,Dicsőítsétek meg Istent testekben!" 243 b. A kisázsiai Efezus város egyházközségének írja a szerző: ,,Játsszatok az Úr előtt...!" (Ef 5,19) 244 Irodalomjegyzék 245 Szécsi József: Gilgul - a lélekvándorlás a zsidó gondolkodásban 247 1. A zsidóság a túlvilági életről 247 2. A Tánách a túlvilági életről 247 3. Örök élet és feltámadás a Második Templom korának irodalmában 248 4. A Talmud és a Midrás az ember túlvilági életéről 248 5. Feltámadás és halhatatlanság a középkori zsidó filozófiában 249 6. A kabbalisztikus irodalom és a lélek megtisztulása 250 6.1. A gilgul 251 6.2. A lélekvándorlás a korai Kabbalában 252 6.3. A gilgul és a büntetés 254 6.4. A gilgul a késői és a Száfed Kabbalában 255 6.5. Ibbur 256 7. A modern zsidó gondolkodásban 256 Bibliográfia 257 Zamfir Korinna: Az első Timóteus-levél antropológiai fejtegetéseinek kulturális háttere és célja 259 1. A teremtés jóságát tagadó gnosztikus ellenfelek? 260 2. Antropológiai nézetek az Első Timóteus levélben 266 2.1. A teremtésből vett érv: elsőbbség és tekintély 266 2.2. Bűnbeesés és alárendeltség 272 2.3. A gyermekvállalás - a nők esélye az üdvösségre 275 Összefoglalás 278 Függelék 279 A katolikus bibliatudomány nagy egyéniségei 281 Joachim Gnilka (interjú) 281 Ulrich Luz (interjú) 303 Francois-Xavier Amherdt: P. Ricoeur hermeneutikája: mit adhat a homiletikának és a gyakorlati teológiának? 315 1. a Szentírás különböző irodalmi műfajaihoz kötődő prédikáció 317 1.1. Az igehirdető - szöveg - egyházközösség hármassága 317 1.2. Plurális isten-megnevezés 318 1.3. Homiletikai alkalmazások: az irodalmi műfajok változatosságának tisztelete 319 2. Egy ,,esztétikus", a hallgatók képzeletére nyitott műként felfogott prédikációért 324 2.1. A vallási nyelv innovatív ereje 324 2.2. A homília mint ,,nyitott mű" 326 2.3. Egy metaforikus-imaginatív és ,,kétértelmű" homiletikai nyelv .. 328 3. Egy homiletikai konverzációért 330 3.1. Egy mulasztás: ,,a prédikáció szóbelisége" 330 3.2. A szóbeliségtől az írásbeliségig és vissza 331 3.3. Egy nagyon komplex homiletikai folyamat: az ,,inter-esting" prédikációért 332 4. konklúzió: a szövegtől a homíliáig, egy többszólamú konverzáció ... 334 Megemlékezések 337 Búcsú Bolyki János professzortól 339 Sulyok Elemér OSB 70 éves 341 Recenziók 343 Geréb Zsolt: A Kolosszéiakhoz és a Filemonhoz írt levél magyarázata ... 345 Peres Imre (szerk.): Jézus utolsó napja 348 Marton József-Oláh Zoltán (szerk.): Minden kegyelem. A 65 éves Jakubinyi György érsek köszöntése 350 Josef Emst: Lukács - egy teológus portréja 352 Abstracts 353 A kötet szerzői 355
+ Mutass többet - Mutass kevesebbet
Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 4 800 Ft

A termék megvásárlásával

480 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Állapot:jó állapotú antikvár könyv
Saját képpel
Kiadó jatepress
Kiadás éve2011
Oldalak száma:373
Súly400 gr
ISBN2310007150966
ÁrukódSL#2111673760
Kötéspapír / puha kötés

Vásárlói értékelések, vélemények

Kérjük, lépjen be az értékeléshez!

Árinformációk
Ingyen szállítás 15 000 Ft felett
Online ár: 4 800 Ft

A termék megvásárlásával

480 pontot szerezhet


Beszállítói készleten


Személyes átvétel 6-8 munkanap

Ingyenes


Házhoz szállítás 6-8 munkanap

15 000 Ft felett ingyenes

Herner Dorka: Kudarcos terápiákHerner Dorka: Kudarcos terápiák