A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
új mandátum könyvkiadó
| 2003
| puhatáblás, ragasztókötött
|
189 oldal
Bevezetés
A könyvben arra a kérdésre kerestem választ, hogy mi a szerepe a populáris média
erőszakos történeteinek és képeinek a társadalomban? Arról a bizonytalan kontúrú
jelenségről van szó, amit általában csak a ,,tévéerőszaknak" szoktak emlegetni. Valóban
érzéketlenné tesznek a szenvedéssel szemben, tényleg utánzásra csábítanak, és csakugyan
kizárólag a gyártók profitéhsége, és a nézettségi mutatók iránti hajsza tartja őket életben,
amint azt állandóan halljuk? Kezdetben én is hajlottam ennek az általános nézetnek az
elfogadására. Mennél jobban megértettem azonban az erőszak társadalmi szerepét, és
mennél alaposabban beleástam magam a kérdés ellentmondásos szakirodalmába, annál
inkább kezdtem kételkedni ennek a logikának az igazságában, és a tévéerőszakot is más
szemmel láttam. Nem amorálisnak, hanem éppenséggel a morális határok állandó
őreinek, nem érzéketlenné tevésnek, hanem éppen az érzékenység fokozásának, nem
utánzásra csábítónak, hanem elriasztónak.
Beszélgetéseim és olvasmányaim során az is kiderült, hogy a ,,tévéerőszak"
problémája olyan mélyen és szétválasztatlanul bele van ágyazva abba, amit a kultúráról
és a társadalomról gondolunk, hogy lehetetlen elválasztani azoktól. Olyan megközelítésre
volt tehát szükség, amely a tévéerőszak vizsgálatánál nem áll meg az egyes diszciplínák
határainál, hanem a jelenséget a maga komplexitásában veszi szemügyre. A média
kulturális szociológiája azért alkalmas erre a feladatra, mert segítségével lehetőség nyílik
a legkülönbözőbb (társadalomelméleti, történeti, szociológiai, antropológiai,
médiakritikai stb.) nézőpontok együttes, interdiszciplináris alkalmazására. A könyv
szemléletváltást javasol, és tudatosan szakit azzal az egyoldalú, pszichologizáló
5
pozitivista felfogással, amely a tévéerőszak vizsgálatában a közvetlen reakcióra és az
egyéni befogadásra teszi a hangsúlyt. Ehelyett az erőszak reprezentációját komplex
kulturális jelenségként kezeli és a civilizációs folyamatban játszott kulcsfontosságú
történeti és társadalmi szerepe alapján értelmezi.
Tartalomjegyzék
Bevezetés ............................................................................................................................ 4
Morális pánik vagy médiapolgárság? ......................................... 8
Morális pánik vagy morális pánikok?............................................................................... 13
Morális pánikok és történetiség ........................................................................................ 17
Új morális pánikok............................................................................................................ 19
Médiapolgárság és virtuális nyilvánosság ........................................................................ 28
Médiapolgárság és populáris kultúra ................................................................................ 33
A ,,drogháborúk", mint régi típusú morális pánikok.............. 37
A drogprobléma története az USA-ban............................................................................. 39
A droghasználat ellen-kulturális jelentése ........................................................................ 42
A ,,drogháború" kezdete ................................................................................................... 46
A krekk-kokain elleni háború, mint morális pánik ........................................................... 48
A ,,drogháború" retrospektív elemzése............................................................................. 52
A tévéerőszak, mint társadalmi probléma................................ 58
A félelem szerepe.............................................................................................................. 59
A tévéerőszak ideológiai vitája......................................................................................... 64
Racionális félelmek és irracionális pánikok?.................................................................... 68
A tévéerőszak vita, mint új típusú morális pánik .................... 72
3
Egy vizsgálat és ami mögötte van..................................................................................... 74
A tévéerőszak dekriminalizációja ..................................................................................... 80
A tévéerőszak, mint társadalmi konstrukció..................................................................... 84
A krimi mint morális tanmese ................................................... 92
Populáris kultúra és krimi ............................................................................................... 100
A krimi műfaji jellegzetességei ...................................................................................... 104
A krimi és a szociológiai típusok.................................................................................... 108
A tévékrimi mint morális tanmese.................................................................................. 115
Norbert Elias és az erőszak reprezentációnak történelmi változása ............................... 119
Az erőszak szimbolikus szubsztitúciója.......................................................................... 121
A tévéerőszak kulturális politikája és szociológiája .............. 128
Televízió és populáris kultúra........................................................................................ 133
Populáris média és késő-modernitás............................................................................... 140
Tévéerőszak és hatásvizsgálatok..................................................................................... 145
Tévéerőszak és horrorfilm .............................................................................................. 147
Erőszak és társadalom..................................................................................................... 154
Merre tovább? ................................................................................................................. 157
A tanulmányok közlésének eredeti helyei: ..................................................................... 173