Utoljára jó két évtizeddel ezelőtt jelent meg kiadványunkhoz hasonló gyakorlati tankönyv a felsőoktatásban. Azóta taneszközök több új generációja látott napvilágot. A történelemtanárok új nemzedéke vette át a marsallbotot, akik immár a világ egészére - nem csupán a televíziós csatornákon keresztül - kitekintő, a videót és a számítógépet többnyire készségszinten használó, internetező, idegen nyelvekkel ismerkedő, sőt azokat már beszélő diákokat nevelnek.
Vállalkozásunk egyrészt tankönyv a történelem szakos tanárjelölteknek, másrészt kézikönyvként szeretné támogatni a már tanító pedagógusok munkáját, hisz a tanári szabadság a tanítás tartalmára és módszereire egyaránt vonatkozik. Az élenjáró, de általános gyakorlatot tartottuk fontosnak bemutatni, nem elvetélt vagy mégoly reményteli kísérletek sorát. Tankönyvünk csaknem kéttucatnyi óravázlatot, óraleírást tartalmaz, felvonultatja a történelemtanítás rendelkezésére álló széles arzenált (tantervek, tankönyvek, tanári és tanulói segédletek, egyéb taneszközök), körbejárja a módszeres eljárásokat és a történelemtanítás különböző terepei (órai munka, szertár-szaktanterem, múzeum, könyvtár, szakkör, tanulmányutak, vetélkedők stb.) által nyújtott lehetőségeket. Bemutatunk több kurrens tankönyvcsaládot. Rengeteg kipróbált kisebb-nagyobb tanítási ötletet adunk közre.
A leírtakat száznál is több táblázat és félszáz ábra illusztrálja színesíti. Tankönyvünk használatát tárgymutató, valamint az ábrák és táblázatok jegyzéke könnyíti meg. Az egyes fejezetek végén részletes szakirodalmi ajánlás segíti a további tájékozódást.
Kötetünk fontos elméleti és gyakorlati tanácsokat ad a pálykezdő történelemtanároknak, de a pályán már régebben működő kollégáinknak is értékes kincsestára lehet.