A KönyvKereső szolgáltatás csak regisztrált ügyfeleink számára elérhető.
Hogy igénybe tudja venni, kérjük, jelentkezzen be, vagy regisztráljon oldalunkon.
glória kiadó kft.
| 2006
| MAGYAR nyelvű
| PUHATÁBLÁS, RAGASZTÓKÖTÖTT
|
462 oldal
Nemrég meghívást kaptam egy konferen-
ciára. melyet a XX. totalitárius rendszerek
által üldözött zenészek és alkotásaik sorsá-
ról rendezett egy bécsi alapítvány. Annak
köszönhettem a meghívást, hogy levéltári
kutatásaim alapján, Nyilván tartottak cím-
mel könyvet írtam arról, miként foglalko-
zott az állambiztonsági szolgálat 1960 és
1990 között a magyar populáris zenével.
Előadásomat két dallal illusztráltam, hadd
legyen mégis némi sejtésük, miról van szó:
a Kontroll Csoport Besúgók és provokátorok
illetve az Európa Kiadó: Szabadíts meg cí-
mű számával.
Nem állítottam be „üldözött" zenekar-
ként az előadóikat, de elmondtam, hogy an-
nak idején e felvételeknek nem volt reális
esélyük arra, hogy bekerüljenek a populáris
zene állami monopóliumok alkotta és párt-
irányítás alatt álló csatornáiba.
Beszéltem az URH és az Európa Kiadó
elnevezés többértelmű és - az első eseté-
ben - provokatív jellegéről, s hogy ugyan
a Szabadíts meg cím a Miatyánkat juttatja
eszünkbe, de a dal nem vallási témájú.
A refrénben emlegetett Gonosz nincs pon-
tosan meghatározva, de talán nem járunk
messze az igazságtól, ha magára a Rend-
szerre gondolunk hallatán. A kezdő sorokat
(„Agyamban kopasz cenzor ül / Minden
szavamra ezer fül") idézve emlékeztettem
arra. hogy mekkora merészségnek számított
a cenzúra nyilvános emlegetése az 1980-as
évek Magyarországán. Hivatalosan nem lé-
tezett cenzúra, de mindenki tisztában volt
vele, hogy a gyakorlatban mégis műkö-
dött. Felhívtam a figyelmet arra, hogy a mű-
vész agyában ülő cenzor képe feltehetően
az öncenzúra jelenségére utal. Arra, hogy
amikor az önkifejezés szabadsága előtt kül-
ső, politikai korlátok állnak, akkor az ember
komoly dilemmával szembesül. Két út áll
előtte.Az egyik esetben működni hagyja az ön-
cenzúrát: tompítja mondandóját, elhallgat bi-
zonyos dolgokat, elkerül bizonyos témákat.
Ebben az esetben legálisan publikálhatja cik-
két, művét, zeneszámát. A másik esetben nem
hajlandó fígyelembe venni az úgynevezett rea-
litásokat, nem lesz tekintettel a tabukra. Ezzel
kockázatot vállal: azt kockáztatja, hogy nem
kap hivatalos nyilvánosságot a munkája. Ha
pedig a legális lehetőség hiányában az ille-
gális, úgynevezett második nyilvánosságot vá-
lasztja, akkor azzal kell számolnia, hogy ma-
gára vonja a rendőrség fígyelmét.
Valahogy így próbáltam elmagyarázni,
hogy a Sz.abadíts meg erről a dilemmáról szól.
Es azáltal, hogy szól róla, egyúttal meg is mu-
tatja a saját választását, hiszen abban a pilla-
natban, hogy a muvész a színpadon, közönség
előtt az önkifejezés szabadságát választja,
máris kiszabadította magát mind az öncenzú-
ra, mind a külső cenzúra hatalma alól. Meg-
szabadította magát a Gonosztól.
Bécsben már nem mondtam, de a dal szer-
zője, előadója „igazi hőssé" vált sokunk sze-
mében, „a kurva életbe, egy igazi hős"-sé.
Menyhárt Jenő - „első osztályú" budai srác, e
könyv hőse - a következő négyszáz oldalon el-
meséli és kielemzi élete első negyvenhat évé-
nek eseményeit, mindazt, ami azt megelőzően
és azt követően történt vele, hogy ő maga is
„egy darabja" lett ennek az izének, amit a
„popzene" kifejezéssel szokás köriilírni.
Szőnyei Tamás