Doris Lessing a 2007-es év irodalmi Nobel-díjasa 1919-ben született Perzsiában,
azaz a mai Iránban. Ötéves korában angol szüleivel Dél-Rodéziába (ma
Zimbabwe) költözött. Gyermek- és ifjúkorát itt töltötte egy jókora
farmon.
Már harmincesztendős volt, amikor zsebében mindössze húsz
fonttal, táskájában egy regény kéziratával Londonba érkezett. Az egy
évvel később megjelent mű, A fű dalol egy csapásra világhírűvé
tette szerzőjét, aki kötetével rögtön nemzedékének legjobbjai közé
emelkedett. A regény kiugró siker lett mind Nagy-Britanniában, mind az
USA-ban, és rövid időn belül majd tucatnyi európai országban jelent meg.
A műből 1981-ben egy svéd stúdió filmet is készített, mely az angolszász piacon Killing Heat (Gyilkos hőség) címen futott.
A következő évtizedekben Az erőszak gyermekei (Children of
Violence) címmel, egy ötkötetes regényciklussal jelentkezett, melynek
első darabját 1952-ben, az utolsót pedig 1969-ben adták ki. Vissza az ártatlanságba
(Memoirs of a Survivor) című művében (1974) – melynek hőse egy cseh
háborús emigráns – a sztálini világról festett sajátos képet. Többen
1962-es regényét, Az arany jegyzetfüzetet (The Golden Notebook) tartják életműve legkiemelkedőbb darabjának.
Doris Lessing nemcsak az irodalmi élet egyik nagyasszonya, immár több
mint harminc éve, de a világ kulturális életének is az egyik
legizgalmasabb, legellentmondásosabb egyénisége. Protestáns családba
született, mégis katolikus egyházi iskolába járt, ahonnan 13 évesen
eltanácsolták. Tizenkilenc évesen ment férjhez, két gyereket szült, majd
nemsokára elhagyta a családját. Második férjét egy baloldali
olvasókörben ismerte meg, miközben bekapcsolódott a brit kommunista
mozgalomba. Minden idők legidősebb Nobel-díjas szerzőjeként, 88 évesen
kapta meg a legrangosabb irodalmi elismerést.
Közéleti tevékenységének egyik fontos momentuma kapcsolódik
Magyarországhoz. Lessing 1956. november 7-én Borisz Polevojnak, a
Szovjet Írószövetség külügyi titkárának címzett nyílt levelet tett
közzé, amelyben felszólította saját kormányát a szuezi beavatkozás
beszüntetésére, és arra kérte a szovjet kollégákat, hogy ők is
hasonlóképpen tiltakozzanak kormányuknál "a magyar nép megsemmisítésére
irányuló akciója" ellen.
Kezdeményezésének „természetesen” nem volt hatása a moszkvai
rezsimre. A magyar szabadságharc leverése – sok más nyugati, baloldali
értelmiségihez hasonlóan – benne is törést okozott; emiatt lépett ki a
kommunista pártból, és fokozatosan el is távolodott a marxista
eszméktől.
A politikáról formált véleményével később is a médiaérdeklődés
középpontjába került. Ismert kijelentése, hogy „szeptember 11. nem is
volt olyan durva” – legalábbis az IRA terrorakcióihoz képest.
Nyilvánosan, markánsan kritizálja a nyugati politika meghatározó
figuráit, Tony Blairről például így nyilatkozott: „Mikor
megválasztották, azt mondtam: ez az ember egy kis showman, aki még sok
bajt fog okozni nekünk – és így is lett”. Az amerikai elnök
Irak-politikája kapcsán pedig azt mondta: „ez az ember (ti. George Bush)
vagy teljesen hülye, vagy nagyon okos, ám ne feledjük, ő is tagja annak
a társadalmi rétegnek, amely profitált a háborúból.”
Doris Lessingnek az Ulpius-ház Könyvkiadónál megjelent regényei:
A fű dalol
Az ötödik gyerek
Megint a szerelem
Az arany jegyzetfüzet
Amikor Doris Lessing írása angolul először megjelent 1996-ban, a szerző 77 éves volt. Regénye talán ezért is rendkívül hihető és hiteles írás egy, a hatvanas éveiben járó (Bizonyos kort megért, mondaná a francia, sőt még egy kicsit többet.) nő újbóli (és többszöri) szerelembeeséséről. Sarah Durham, a kötet főhőse, a Zöldmadár alternatív színház vezetője és oszlopos tagja, akis saját bevallása szerint korához képest még rendkívül jól tartja magát (általában fiatalabbnak nézik valós koránál) egy új színdarabot készít elő társulatával Julie-ről, aki "A múlt század nyolcvanas éveiben Martinique szigetén élt [] gyönyörű lány - negyedvér, mint Napóleon Josephine-je -, aki elbűvölt egy francia tisztet." Julie óriási tehetség volt: naplóiból és hátramaradt kottáiból ez derül ki; a férfiakkal való viszonyai azonban rendre kudarcba fulladtak, míg egy napon maga is öngyilkosságot követett el. Az ő életét feldolgozó színházi próbák során azonban teljesen felkavarodik a társulat élete: Julie szerelmi története az összes érintett (színész, producer, rendező) bőre alá fészkeli magát, s olyan önreflexióra készteti magát Sarah-t is, hogy szembesülni legyen kénytelen saját eddigi életével, környezetével és legfőképp jelenlegi saját magával. Love, Again szól a könyv eredeti címe, és Sarah, immáron 65 évesen, kénytelen észrevenni, hogy az ifjú titán színész, Bill (a fiatalember, aki még fiatalabb, mint az évei mutatják, és hozzá kamaszosan bizonytalan) iránti érzelmei valami olyasmihez foghatóak, amit már húsz éve nem érzett. De Bill iránti érzelmei elmúltával felbukkan Henry is, a mindjárt középkorú, ahogy saját maga megfogalmazta, akinek szintén megvannak a maga problémái: Azt veszem észre, hogy a fiatal lányok mostanában keresztülnéznek rajtam. Nem olyan rég történt a változás. Nem esett nagyon jól, mikor először fölfedeztem. S végül ott van a tulajdonképpen korban leginkább Sarah-hoz közel álló Stephen, aki reménytelenül szerelmes az immáron legalább 80 éve halott Julie-be, viszont aki saját bevallása szerint a létező legjobb beszélgető- és lelki társra lelt Sarah személyében: A legelviselhetetlenebb az, hogy tizenöt éve élek egy asszonnyal, akivel soha nem tudtam úgy beszélgetni, mint magával. A kép színesítése végett ott vannak még Sarah öccse és annak családja, Sarah unokahúgai, aki mind önálló szigetcsoportot alkotnak a szerelem újonnan és ismételten felfedezett óceánján s a bemutató és egy tragédia, a szerelem újbóli átélése után Sarah-t utoléri az idő, mely eddig elkerülni látszott őt: "Hónapok teltek el. Sarah a tükörben vizsgálgatta magát, mint azon az estén, mikor először láttuk. Első pillantásra nem változott sokat, közelről már inkább. Legalább tíz évet öregedett." S miután mindenen túlvan, túl a bemutatón, a hatvanon túli szerelmeken, túl egy tragédián és azon, hogy bármi bármikor is visszaszólítsa az élet színpadára, saját öccsével beszélve kénytelen észrevenni, hogy visszaszökkent a valós világba, ahol már nincsenek nagy történések, nincsenek nagy szerelmek, drámák: "Az öccse, a hús-vér mai öccse nem egy másik világban létezett, olyannyira nem, hogy esténként bejelentés nélkül fölbukkant. - Hal, nem tudtál volna legalább telefonálni? - De hát úgysincs dolgod, vagy igen?" Isten éltesse a 93 éves Doris Lessinget, akinek jelen könyvét minden 65 év alatti nőnek (és férfinak) el kellene olvasnia, de melyet vélhetőleg és istenigazából csak 65 után értünk majd meg. Ha megérjük.